یکی از مهم ترین انواع قرارداد های حقوقی، قرارداد هایی است که در حوزه ی املاک و مستغلات منعقد میگردد. چنین قراردادهایی از نظر درجه ی اهمیت در زمره ی قرارداد های با اهمیت قرار دارند که نیاز است قبل از هرگونه اقدام به قرارداد های اینچنینی بتوانیم با مشاوره گرفتن از متخصصین اهل فن این حوزه با چگونگی تنظیم یک قرارداد خوب و مثبت در حوزه املاک و مستغلات آشنا شویم .

چگونگی تنظیم یک قرارداد خوب

در ورود به این بحث مهم، باید عرض کرد که قرارداد نویسی یک فن و تخصص است و تنظیم  آن نیاز به دقت نظر کافی دارد. یک قرارداد وقتی خوب تنظیم شده که دو خصیصه اصلی را داشته باشد. اوّل این که جامع باشد و دوّم این که مانعیت داشته باشد. جامع بودن قرارداد یعنی این که در تنظیم آن باید تمامی موازین و مقررات قانونی رعایت شود و همه توافقات و شروط ضروری در آن آورده شود. یعنی تعهدات طرفین بدون کم و کاست قید شود و ضمانت اجراهای لازم برای عدم انجام یا تأخیر در انجام تعهدات آورده شود و همه چیز شفاف و صریح باشد. دوّمین خصیصه یک قرارداد خوب این است که مانع تفسیرهای متفاوت باشد. یعنی اگر قرارداد را در اختیار افراد مختلف قرار دهیم، همه آنها یک نوع برداشت از آن داشته باشند و حاصل آن خروجی واحد باشد، نه این که هر یک برداشتی متفاوت از آن داشته باشند. جمع این دو خصیصه اصلی باعث می‏شود که اولاً:  به دلیل جامعیّت و شفافیّت قرارداد، اساساً اختلافی فیمابین طرفین بوجود نمی‏آید> ثانیاً بر فرض ایجاد اختلاف، به دلیل این که همه برداشتی واحد از قرارداد دارند، حقیقت امر به راحتی قابل تشخیص است و می‏شود در مورد آن اظهار نظر صحیح کرد. یعنی مرجع رسیدگی کننده به راحتی، با کمترین چالش و در اسرع وقت اراده طرفین را کشف و فصل خصومت خواهد کرد.

گفتگو :

دکتر ناصر طاهری نستوه وکیل پایه یک دادگستری با حدود ۳۰ سال سابقه وکالت، دارای دکترای تخصصی حقوق خصوصی از دانشگاه شهیدبهشتی تهران، با تخصص در حقوق قراردادها

  • نویسنده : حسین بازگیر
  • منبع خبر : کیش نیوز