مدیرعامل جامعه بازاریان و بازرگانان کیش گفت : بسیاری از گرفتاریهای ما در مناطق آزاد این است که نهادهای حاکمیتی به مناطق آزاد همچون سرزمین اصلی نگاه درست و توجه یکسانی ندارند.

توسعه مناطق آزاد در گرو تغییر نگاه نهادهای کشور است

رحمان سادات نجفی افزود: اگر به مناطق آزاد وجه و اعتبار داده بودیم و به قوانین مترتب بر آن احترام می گذاشتیم، اکنون این مناطق مهم اقتصادی، وجه بین المللی داشتند.
وی با بیان اینکه مناطق آزاد ما در هیچ جای دنیا شناخته شده نیست، افزود: امروز برخی مناطق همچون بنادر شانگهای، جبل علی، هامبورگ و بسیاری نقاط دیگر مناطقی هستند که کارکردشان بین المللی است.
وی اظهار داشت: مناطق آزاد قرار بود حلقه اتصال اقتصاد ملی با بین المللی باشند اما به دلیل نبود ظرفیت های قانونی بعد از ۲ دهه تشکیل، همچنان بیش از ۷۰ درصد قوانین مناطق آزاد اجرایی نشده است. وی خاطر نشان کرد: بسیاری از ظرفیت های مناطق آزاد مغفول مانده که در صورت استفاده می تواند به اقتصاد کشور کمک کند. وی افزود: در حوزه تولید و صنعت مناطق آزاد می توانست فرصت های حمل و نقل و صادرات بین المللی ایجاد کنند ولی به دلیل تحقق نیافتن این مهم، صادرات ما از این مناطق توجیه ندارد.
این فعال اقتصادی گفت: از طرفی برخی مصوبات جدید و وضع شده مربوط به مناطق آزاد، با قوانین و هم با روح مناطق آزاد در تضاد است.
وی اضافه کرد: به عنوان نمونه سهمیه بندی واردات برای مناطق آزاد از مواردی است که بر فعالیت بازاریان و صنوف تجاری این مناطق اثر می گذارد. وی اظهار کرد: به عنوان مثال اعلام شد در سه ماهه اول امسال هر منطقه آزاد ۱۰ میلیون دلار سهمیه واردات دارد که ۱۰ درصد آن پوشاک است و این سهمیه جوابگوی تجار پوشاک ما نیست.
سادات نجفی با بیان اینکه اگر چه این تصمیم با هدف حمایت از کالای ایرانی گرفته شده است گفت: سال گذشته کل واردات پوشاک ما ۶۷ میلیون دلار بود و اختصاص این سهمیه بدون تردید بازار پوشاک این منطقه را دچار چالش خواهد کرد. وی اظهار کرد: یکی از مصادیق حمایت از کالای ایرانی این است که شرایطی مهیا کنیم تا گردشگر از کشور خارج نشود اما وقتی ۱۰ تا ۱۲ میلیون گردشگر در سال از کشور خارج می گردد در واقع ۱۲ میلیارد دلار از ارز کشور در خارج توسط گردشگران هزینه می‌شود.
مدیر عامل جامعه بازاریان و بازرگانان کیش تاکید کرد: می‌توان این ارز سفر های گردشگری برون مرزی را به مناطق آزاد گسیل کرد و مناطق آزاد می‌توانند به اشتغال که بزرگترین دغدغه کشور است، کمک کنند.
این فعال اقتصادی گفت: با همه اوصاف مناطق آزاد برخلاف نظر خیلی از افراد که علیه این مناطق سخن به میان می‌آورند و آدرس غلط می‌دهند، به عنوان یک الگوی اقتصادی قابل دفاع هستند.
وی اظهار داشت: به عنوان مثال جزیره زیبای کیش یکی از منطقه آزاد برجسته کشور با حدود ۴۰ هزار نفر جمعیت هم اکنون برای ۸ هزار نیروی کار ساده از رودان بشاگرد و میناب که محرومترین مناطق استان هستند، اشتغال ایجاد کرده است.
مدیرعامل جامعه بازاریان و بازرگانان کیش اظهار داشت: از طرفی ماهیانه بیش از ۳۰۰ میلیارد ریال سازمان تامین اجتماعی بدون ارایه خدماتی از جزیره کیش درآمد کسب می‌کند و این درآمد در استان هرمزگان هزینه می گردد.وی با بیان اینکه بسیاری از شهرهای همجوار ما از قبل درآمد کیش خود را اداره می کنند افزود: ۴۰ درصد درآمدهای مالیاتی هم از ارزش افزوده استان هرمزگان به کیش اختصاص یافته است.
سادات نجفی گفت: درآمد مالیاتی در کیش به عنوان شهری که معاف از مالیات می باشد، خیلی زیاد بوده ، البته نه اینکه سازمان امور مالیاتی پول اضافی از کسی دریافت کرده ، بلکه شرکت‌هایی که اینجا فعالیت دارند، عملکرد خارج از منطقه آنها مشمول مالیات شده و این به منزله خود اظهاری است.
وی با اشاره به اهمیت نقش مناطق آزاد در کمک به اقتصاد داخلی تاکید کرد: درآمد کیش با درآمد ۹ استان نیمه برخوردار کشور برابری می کند.
وی گفت: ما یک میلیون جمعیت در ۷ منطقه آزاد کشور داریم که آمارهای دقیق گویای این است که سالانه ۲۰ هزار فرصت شغلی در این مناطق ایجاد می شود.
سادات نجفی افزود: در قیاس جمعیتی کشور و مناطق آزاد به طور طبیعی دولت باید سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر شغل ایجاد کند و این آمار اشتغال مناطق آزاد نشان‌دهنده این است که کارنامه موفقی دارند.

  • نویسنده : محمدرضا بازگیر
  • منبع خبر : کیش نیوز