اعلام آمادگی برای معرفی قابلیت ها و پتانسیل های کیش در سطح بین المللی نشان از آینده نگری بسیار مثبت دکتر مظفری در حهت جذب حداکثری گردشگران داخلی و خارجی دارد

آنچه در این یاداشت خواهید خواند  لزوم بررسی و اهمیت بخشی به اطلاع رسانی و بخش تبلیغات است که سالهاست در سازمان منطقه آزاد کیش برای هرچه بهتر معرفی نمودن ظرفیت و توانایی های جزیره کیش از آن غافل بوده است و به هیچ عنوان ممکن به آن توجه کافی و لازم نشده است.

اگر بخواهیم در حال حاضر به اساسی ترین مشکل سرمایه گذاران ، فعالان اقتصادی و ساکنین کیش اشاره نماییم که بسیاری را دست به گریبان خود ساخته است رکود فعلی بخش های مختلف اقتصادی در این جزیره مرجانی و یا به نوعی قطب گردشگری ایران می باشد

بیشترین چرخه اقتصادی و حجم مبادلات آن مربوط به ورود و میزان بازدید گردشگران می باشد که با توجه به حجم نامناسب جذب گردشگر و توسعه روزافزون مراکز اقتصادی و تجاری و علل الخصوص بازارهای بزرگ تجاری ، خدماتی ، مسکونی ، تفریحی ، گردشگری در حال ساخت که بزودی وارد مدار و چرخه اقتصادی این جزیره توریستی می گردند یک علامت سوال بزرگ را در ذهن بسیاری از فعالان اقتصادی و نگران کیش بوجود خواهد آورد که جذب این همه گردشگر و توریست برای رونق این مراکز جدید با چه کسی خواهد بود ؟

هرچند که برخی از مسئولین سازمان منطقه آزاد کیش رکود فعلی و نبود مسافر و گردشگر در بازارهای تجاری کیش وجود برخی از مشکلات و رعایت نکردن برخی از آیتم ها و استانداردهای معمول از جمله وجود اجناس بی کیفیت و چینی ، گران بودن اینگونه اقلام نسبت به سایر مناطق آزاد و سرزمین اصلی و غیره … میدانند . اما اگر بصورت سطحی بخواهیم اینگونه موارد را در بوجود آمدن شرایط فعلی جستجو و دخیل بدانیم با یک تحقیق ساده و قدم زدن در چندین هتل بزرگ ، یا سواحل جزیره و دیگر مراکز گردشگری نمیتوان موضوعات اعلام شده را دلیل قانع کننده ای برای این موضوع ذکر نمود ، بلکه باید بصورت ریشه ای به حل این معضل و موضوع بپردازیم .

شاید کمتر کسی از کیشوندان ، فعالان اقتصادی جزیره کیش منکر فعالیت های بسیار مثبت و امیدوارکننده دکتر انصاری لاری و تیم مدیریتی ایشان در بخش های مختلف در طول یکسال گذشته باشد اما واقعیت اینست که با توجه به رقابت سنگین برخی از کشورهای عربی منطقه و آسیای میانه بواقع می بایست رشد و توسعه همه جانبه کیش را در جای دیگری نیز که اصل شریان حیاتی کیش است جستجو نمود ، مشکلی بزرگ و اساسی در بخش زیربنایی و گردشگری سنتی که سالهاست گریبانگیر این جزیره زیبا و مرجانی گردیده است و مطمئنا مدیران سازمان منطقه آزاد کیش نیز وارث برخی از این ناکارآمدی هایی شده است که در سالهای گذشته در بخش گردشگری ، زیربنایی و حتی منابع مالی و نیروی انسانی وجود داشته است .

اگر بدون تعارف بخواهیم با مدیر عامل جدید سازمان منطقه آزاد کیش صحبت کنیم باید بگوییم همانگونه که بسیاری از سرمایه گداران و فعالین اقتصادی در جلسات متعدد مشکلات مختلف کیش را بعنوان یک دغدغه و خواسته همیشه بیان  نموده اند بسیاری از قسمت های بدنه اصلی و پایین دست سازمان منطقه آزاد کیش نیازمند بازنگری اساسی و مجدد و خانه تکانی ، تغییر و تحولات اساسی و حتی در بخش های مختلف برای استفاده از کارشناسان مجرب و حرفه ای در بسیاری از سطوح می باشد و این بازنگری نیز فقط منوط به مجموعه سازمان منطقه آزاد کیش نبوده بلکه حتی کلیه افراد شاغل و مرتبط بخش گردشگری در مراکز خصوصی و خدماتی را نیز شامل خواهد گردید و مطمئنا این بازنگری مجدد نیازمند همراهی کلیه جوامع صنفی و بخش خصوصی و انجام یک سری اقدامات اساسی و انقلابی می باشد .

تمام دغدغه دوستاران و سازندگان واقعی این خاکپاره مرجانی و زیبای ایران که همچون مرواریدی در دل خلیج همیشه فارس میدرخشد رشد روزافزون و رونق اقتصادی آن می باشد و اگر در حال حاضر نگرانی هایی از سر دلسوزی اعلام میشود بواقع هشداری برای آینده رو به رشد کیش در سالهای آتی می باشد که مطمئنا با رشد روز افزون مراکز تجاری ، اقتصادی ، گردشگری جزیره و ورود آنها به چرخه ضعیف و ناکارآمد فعلی سرنوشت اینهمه سرمایه گذار ، فعال اقتصادی و خانواده های آنها را در هاله ایی از ابهام فرو خواهد رفت …. نگرانی هایی بحق و از سر دلسوزی نسبت به آینده کیش که با توجه به رکود فعلی در بخش جذب توریست و مسافر که ذهن ها را به خود مشغول نموده است

براي پي بردن به اهميت موضوع و اينكه جايگاه ما هم اكنون در كجاست بد نيست گاهي سري بزنيم به گزارشات مجمع جهاني اقتصاد(WEF) كه هر دو سال يكبار با موضوع رقابت پذيري صنعت گردشگري و سفر منتشر ميشود يا شاخص ها و معيارهاي رتبه بندي بر اساس گزارش سازمان جهاني گردشگري  ( UNWTO) بزنيم .با نگاهي اجمالي  پي خواهيم برد كه درعصر امروز صنعت گردشگری به اندازه ای پر سود و درآمد زا شده است که برخی از کشورها به اندازه درآمدنفتی کشورهای نفت خیز و ثروتمند منطقه توانسته اند از این صنعت مهم و پر سود و کم هزینه درآمدزایی کنند.این صنعت در بخش های مختلف تفریحی وسیاحتی ، فرهنگي  و تخصصی گسترش یافته است و بایستی به آن در ابعاد وسیع تری نگریست.یکی از بخش هایی که در این صنعت در بعضی کشورهای در حال توسعه از جمله کشورمان شاید کمتر به آن پرداخته شده است ،استفاده ازپتانسیل های مهم وسایل نوین ارتباط جمعی برای توسعه صنعت گردشگری و توریسم در بعد محلی،منطقه ای و فرامنطقه ای بوده است و در سازمان منطقه آزاد کیش از اینهمه امکانات و رسانه های پر مخاطب به داشتن یک سایت و احیانا در برخی از جشنواره ها به برخی از ابزارهای دارای مخاطب کمتر بسنده شده است .

چنانچه آمارها نشان می دهد واژه گردشگری در سال های اخیر توانسته از جایگاهی خاص برخوردار شود و جمع زیادی از مشتاقان جوان را به سوی خود جلب کند. اما در این میان می توان از نقش و جایگاه وسایل ارتباط جمعی بسیار یاد کرد. رسانه ها وقتی موفق هستند که در معرفی و تعریف جامعی از این صنعت خوب عمل کنند و با فرهنگ درست اطلاع رسانی آشنا باشند و باعث رشد و ترقی این صنعت گردند. البته این موضوع بیشتر در خصوص کشورهای پیشرفته صدق می کند که گرایشات عمومی رسانه ها در آنها به شکلی گسترده در خدمت صنعت گردشگری، وظیفه اطلاع رسانی و بازاریابی را بر عهده گرفته است.این رسانه ها به همراه رسانه های تخصصی دیگر توانسته اند بحث در مورد این موضوع و ارائه نقطه ضعف ها و قوت های مدیران اجرائی را با مسائل مربوطه آشنا سازند. وقتی به کشورهای دیگر حتی کشورهای آسیائی و عربی می نگریم در می یابیم که با وجود کتاب ها، مجلات، روزنامه و نشریات گوناگون عمومی و خصوصی که در زمینه گردشگری فعالیت می کنند، رسانه های تصویری و بین المللی نیز در جهت ارائه بهتر این صنعت در تلاشند و سعی در جذب هر چه بیشتر گردشگران از اقصی نقاط جهان می کنند.شبکه های ماهواره ای مختلف در طول شبانه روز دائما در حال فعالیت در جهت نشان دادن استعدادها و جذابیت های کشور میزبان هستند و به این ترتیب می خواهند سهم زیادی را در جذب گردشگران داشته باشند و تعداد علاقه مندان به این صنعت را گسترش دهند. این در حالی است که جزیره زیبای کیش با برخورداری از جذابیت های متنوع گردشگری هنوز در حد ضعیفی از تبلیغات قرار داشته و عملا هیچ رسانه ای در سطح عمومی و بین المللی نداشته که بتواند تاثیر بسزائی در چگونگی مدیریت، سیستم اطلاع رسانی و بازاریابی این صنعت ایجاد کند. هرچند که نشریات مختلفی با اهداف گردشگری در این جزیره به وجود آمده اند اما با وجود اشکالات فراوان در سیستم رسانه ای و عدم مدیریت صحیح و همچنین حمایت مالی نشدن از سوی سازمان متاسفانه آنها را به جهت دیگری کشانده و به هدف نهائی که در نظر داشته اند نتوانسته اند برسند.و بواقع می توان گفت کشورهای همسایه مان با تبلیغات گسترده و رسانه های فعالی که در راستای جذب گردشگر و خدمت به رشد این صنعت فعالیت می کنند و از طرفی عدم وجود رسانه های موفق و کارآمد در جزیره زیبای کیش که دایه قطب نمونه گردشگری و کالای برتر گردشگری ایران را یدک میکشد باعث شده تا گردشگران داخلی و خارجی به سمت این کشورها جذب شده و این جزیره زیبای مرجانی عزیزمان از منافع ورود توریست و یا حتی گردشگر داخلی بی بهره بماند.

هرچند که ارائه تبلیغات داخلی و خارجی جهت به تصویر کشاندن امکانات و استعدادهای طبیعی و جاذبه های متنوع توریستی و شناخت عمقی آن تمدن و تاریخ و حیات اجتماعی ، اقتصادی در توسعه صنعت توریسم بسیار مؤثر خواهد بود.که استفاده از وسایل ارتباط جمعی مانند شبکه های ماهواره ای بین المللی ، سایت های حرفه ای خلاق چند زبانه ، امکانات و فرصتهای برگزاری کنفرانس ها و نمایشگاهها و جشنوارهای فرهنگی و هنری در داخل یا خارج کشور همچنین استفاده از نشریاتی که دارای تصاویر جالب و با کیفیت بالا باشند در جشنواره ها و کنفرانس های بین المللی و داخلی بسیار مهم می باشند.

استفاده از شیوه ها و روشهای مدرن در تبلیغات برای معرفی جاذبه های توریستی و گردشگری کیش و شرکت در نمایشگاههای سیاحتی مطرح بین المللی و فعال نمودن نمایشگاههای معرفی جزیره مرجانی کیش در کشورهای مختلف اسلامی و ایجاد زمینه های لازم در سفارتخانه های خارج از کشور برای ارائه درست این جاذبه ها برای علاقمندان سفر به این جزیره زیبا و استفاده از برنامه های تلویزیونی و اینترنتی در جهت توسعه صنعت توریسم برای جزیره زیبای کیش بسیار ضروری و مهم و حیاتی می باشد .    دکتر پرویز حیدری

  • نویسنده : دکتر پرویز حیدری
  • منبع خبر : کیش نیوز