شورا در واقع جهت مشارکت هر چه بیشتر مردم بر سرنوشت خویش و اداره امور توسط خود مردم شکل می‌گیرد

شوراهای شهر و روستا برآمده از مبانی، اهداف و سیاست‌های کلی نظام اسلامی و از جمله نهادهای جمهوری اسلامی ایران است. شور و مشورت در حکومت اسلامى از جایگاه ویژه‏اى برخوردار است. سوره‌های شورى (…و امرهم شورى بینهم…)و آل عمران‏(…و شاورهم فى الامر…) بیش از پیش بر نقش محوری شورا در حکومت اسلامی می‌پردازد.

در زمینه مکانیزم تصمیم‏ گیری‌هاى کلیدى و مهم، لزوم مشورت و تبعیت از اکثریت مشاوران از دیدگاه شرعى روشن است. در حقیقت شورا حلقه ارتباطی بین حاکمیت و مردم است، در واقع شوراها فضای لازم را برای تعامل کافی بین دولت و ملت در امور جاری شهرها و روستاها بوجود می‌آورند.همانطور که رهبر معظم انقلاب نیز در این خصوص چنین فرمودند: شوراها از مظاهر مشارکت مردمى و براى تسهیل امور مردم است.در مجموع شوراهای شهر و روستا از لایه‌ها و سطوح پایین و یا میانی جامعه تشکیل می‌گردد، به همین جهت درک نارسایی‌ها و ظرفیت‌های موجود در هر منطقه بهتر برای آنان قابل تجزیه و تحلیل و عملیاتی شدن است و دولت با حجم عظیم برنامه‌ها و با نگرش عمودی از بالا به پایین، به طور قطع از درک دقیق همه مسایل به صورت جزئی در مناطق دور دست بی‌اطلاع و یا کم اطلاع است.

از آن جهت که شوراها به عنوان پل ارتباطی بین مردم و دستگاه‌های اجرایی و انتقال دهنده نیازمندی‌های آنان به مسئولین می باشند، لذا نقش بسزایی در تسریع روند توسعه پایدار در سطوح مختلف خواهند داشت.

شورا در واقع جهت مشارکت هر چه بیشتر مردم بر سرنوشت خویش و اداره امور توسط خود مردم شکل می‌گیرد. از آنجایی که در تصمیم‌گیری شورایی خردجمعی حاکم است، لذا مشارکت و همفکری مردم تحت عنوان شورا می‌تواند از نوعی تصمیم‌گیری‌های بی‌نتیجه کاسته و مردم خود در ساختار نظام و اداره‌ی حکومت دخالت مستقیم خواهند داشت.

شورای اسلامی شهر کیش نیز با عنایت به اصول فوق، تمامی سعی خود را بر آن داشت تا بتواند به عنوان بازوی مشورتی، حلقه رابط خوبی بین مردم و حاکمیت مستقر در منطقه باشد.

بنده نیز به عنوان عضوی از اعضا شورای شهر کیش، از کیشوندان عزیز به ویژه بومیان گرامی تقاضا دارم تا در خصوص انتقال تجارب، نظرات و پیشنهادات خود ما را یاری دهند تا بتوانیم با تعامل و همکاری شکل گرفته با مدیریت سازمان منطقه کیش ، در توسعه و آبادانی هر به بهتر این خاکپاره از میهن اسلامی، بکوشیم.

در پایان از حسن اعتماد سازمان منطقه آزاد کیش، ادارات، نهادها و دستگاه های انتظامی و امنیتی که در تقویت شورای شهر کیش کوشیدند وبر نقش مشورتی آن صحه گذاردند و آنرا همچون پل ارتباطی مردم و مسولان تلقی کردند، نهایت سپاس و تقدیر را دارم.

  • نویسنده : بدریه بحرینی عضو شورای اسلامی شهر کیش
  • منبع خبر : کیش نیوز