توسعه روابط بین الملل، گسترش بیماریها و انتقال فرامرزی آنها لزوم افزایش همکاری های بین کشورها، برای بهبود شاخص های سلامت و مقابله با این بیماریها را بسیار پررنگ نموده است.

توسعه روابط بین الملل، گسترش بيماريها و انتقال فرامرزی آنها لزوم افزايش همکاري هاي بين کشورها، براي بهبود شاخص های سلامت و مقابله با اين بيماريها را بسيار پررنگ نموده است.

عبور سريع بيماريها از مرزها و امکان انتقال عوامل میکروبی بيماري زا در طي چند ساعت از نقطه اي به نقطه اي ديگر در جهان، تهديد صلح، رشد اقتصادي و توسعه توسط بيماريها، کشورها را متوجه لزوم ارتباطات قدرتمند بين المللي در حوزه سلامت در جهان به سرعت در حال تغيير جغرافياي سياسي کرده است.

در این راستا آنچه در شرایط تحریم و تهدیدهای ظالمانه استکبار جهانی بیش از پیش نیاز آن احساس می شود، توسعه روابط بین المللی و دیپلماسی سلامت با اولویت کشورهای همسایه و منطقه است، موضوعی که در ماه‌های اخیر در دستور کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار گرفته و اولین گامهای آن با امضا و تبادل سند همکاری بهداشتی با همسایه پرجمعیت شرقی یعنی پاکستان و به فاصله کمتر از ۲۴ ساعت با عقد تفاهم پنج سند همکاری بهداشتی، درمانی، دارو، تجهیزات و آموزش پزشکی با همسایه غربی، عراق، برداشته شد و ظرف روزهای آتی از طریق مذاکرات با سایر کشور های همسایه ادامه خواهد یافت.

همزمان، نهم و دهم اردیبهشت ماه جاری، جزیره کیش شاهد برگزاری هفتمین مجمع جهانی سلامت(WHS)، بامعرفی ظرفیت‌های نظام سلامت کشورمان به جهانیان خواهد بود.

مجمع جهانی سلامت نوعی اتاق فکر بزرگ در ابعاد جهانی در حوزه سلامت است که دانشگاهیان، صاحبان صنایع، سیاستگذاران و گروههای مردمی در آن شرکت می‌کنند.

هدف مجمع جهانی سلامت این است که تاثیرگذاران حوزه سلامت را گرد یکدیگر جمع کند و در حوزه سلامت جهانی بحث و دستور تولید کند.

از سال ۲۰۱۳ نشست‌هایی از سوی مجمع جهانی سلامت در نقاط مختلف دنیا برگزار شده که تاکنون در سنگاپور، ژنو، برزیل، پرتغال و… برگزار شده و آخرین آن به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی تهران در جزیره کیش رقم خواهد خورد.

در کنار تمامی تلاش های صورت گرفته در حوزه توسعه روابط بین المللی و دیپلماسی سلامت در ایران، رویداد اجلاس وزرای بهداشت کشورهای منطقه مدیترانه شرقی(WHO EMRO ) در میانه سال ۱۳۹۸ و در تهران به میزبانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نقطه عطفی در روند رو به توسعه دیپلماسی سلامت کشور خواهد بود .

از زمره مهمترین اتفاقات در این رویداد بین المللی ورود رسمی اقدامات مشترک بین المللی و منطقه ای در حوزه پیشگیری و مهار NCDs به دیپلماسی سلامت خواهد بود.

دیپلماسی سلامت، امروز برای نظام سلامت، بیش از آن که یک انتخاب باشد، یک ضرورت است و رهیافت آن سرمایه قابل اتکایی برای نظام سلامت و سلامت عمومی جامعه ایرانی در شرایط پیش رو خواهد بود.

  • منبع خبر : وبدا / رسانه سلامت