نگاهی کوتاه به نگاه امیدبخش دکتر روحانی برای توسعه و عمران جزایر هفده گانه ایرانی و در راس آنها جزیره زیبای هندورابی

خلیج فارس بخشی از هویت، تاریخ و تمدن ایران است و به سادگی نمی‌توان از کنار این تمدن ایرانی گذشت. خلیجی بنام خلیج همیشه فارس که ۱۷ جزیره بکر و زیبا چون نگینی ارزشمند در آب‌های نیلگون جنوب ایران می‌درخشد، بدون این‌که از این ظرفیت تاکنون در جهت جذب گردشگر و توسعه اقتصادی ساکنان این جزایر استفاده بهینه‌ای شده باشد.

هرچند که گذشته از موقعیت سیاسی، نظامی که جای بحث فراوان دارد ظرفیت‌های گردشگری و شرایط اجتماعی خلیج‌فارس باعث شده طی این سال‌های اخیر همواره خلیج‌فارس و جزایر ایرانی مورد توجه کشورهای مختلف قرار بگیرد

و این در حالی است که حدود ۲۵۰۰ کیلومتر ساحل در شمال خلیج‌فارس متعلق به خاک ایران است و در عین حال سهم کشورهای حاشیه جنوب خلیج‌فارس از سواحل شمالی بسیار ناچیز است اما این سؤال مطرح است که به غیراز جزیره کیش کدام منطقه توسعه یافته در این سواحل وجود دارد؟ از ابوموسی تا هرمز و لارک ، هندورابی همه جزایر ایرانی هستند که نیازمند توسعه، عمران و آبادی هستند.

هرچند که در بخش گردشگری و توسعه و عمران جزایر ایرانی واقع در خلیج‌فارس ( بجز جزیره زیبای کیش که با همت و بازوان بخش خصوصی توانمند کشورمان و سازمان متفکری بنام سازمان منطقه آزاد کیش رشد نموده است ) تاکنون کار مهم و در خور و شان این جزایر بسیار بکر و زیبا و با پتانسیل های بسیار بالای گردشگری  انجام نگرفته است.

به گفته کارشناسان نبود توسعه عمرانی و زیرساخت‌های این جزایر مهم‌ترین عامل عقب‌افتادگی آنها در بخش‌های مختلف است؛ امری که توجه دولت دوازدهم و مجلس را نیز به خود جلب نموده است تا راه‌های توسعه این جزایر را از طرق مختلف پیگیری نمایند. و الحاق جزیره هندورابی به سازمان منطقه آزاد کیش به منظور توسعه عمرانی و با هدف بهره برداری گردشگری از این جزیره صورت پذیرفت

عزم دولت یازدهم و دوازدهم برای تحقق بخشیدن به این امر مهم تا آنجا پیش رفت که دکتر روحانی رییس جمهور شخصا به جزیره هندورابی رفت و چند ساعتی را هم در این جزیره گذراند. او پس از بازدید از فعالیت‌ها و اقدامات عمرانی انجام‌شده در این جزیره اقدام به کاشت یک نهال در جزیره هندورابی کرد.

دکتر روحانی در جریان بازدید از این جزیره زیبا گفت: «ظرفیت‌های خوبی  برای توسعه گردشگری حلال در جنوب ایران، جزایر ، سواحل خلیج فارس وجود دارد و جزیره هندورابی با ویژگی بارز ، بکر و دست‌نخورده بودن، منطقه‌ای مناسب برای دوستداران طبیعت، مردم ایران و خانواده‌هاست تا از این محیط آرام و طبیعی با امکانات خوبی که برای آن‌ها مهیا شده، بهره ببرند ، فعال‌سازی همه جزایر خلیج فارس در راستای توسعه گردشگری کاری لازم و قطعی است و نکته حایز اهمیت درخصوص جزیره هندورابی فعالیت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای رونق این جزیره است و سازمان منطقه آزاد کیش تنها زمینه و شرایط را برای این سرمایه‌گذاران فراهم نموده است که مطمئنا برای رسیدن به پیشرفت واقعی در کشور نیز دولت باید با فراهم کردن شرایط ورود و جذب گردشگران داخلی و بخصوص خارجی به رونق و شکوفایی هرچه بیشتر این جزایرمهم ایرانی کمک نماید

جلسه اخیر دکتر مظفری در نهاد ریاست جمهوری و تاکید مجدد دکتر روحانی بر عمران و آبادانی جزیره هندورابی به نظر میرسد که شکوفایی و توسعه جزایر جنوب جزو سیاست‌های اصلی و مهم  دولت دوازدهم جمهوری اسلامی ایران بوده که امید میرود با پشتیبانی ریاست محترم جمهور و پشتکار و درایت دکتر مظفری در آینده ای نچندان دور شاهد جذب حداکثری سرمایه گذاری در این مناطق رو به رشد باشیم

جای بسی شگفتی است سازمان منطقه آزاد کیش با توجه به مشکلات مالی فراوان طی ۳ سال اخیر که با آن دست و پنجه نرم می نماید در حال حاضر موفق شده با هزینه های بسیار فراوان و همچنین با جذب سرمایه‌گذار و ایجاد زیرساخت های بسیار مناسب فرودگاهی ، بندری ، اقامتی و گردشگری ، نخستین گام را در توسعه جزیره هندورابی که یکی از جزایر بکر ایرانی و دارای ظرفیت‌های فراوانی برای توسعه گردشگری است، بردارد .

هرچند که به نظر میرسد عمران و آبادانی جزیره زیبای هندورابی که جای هیچگونه استخاره نبوده و پشتوانه آن خواست نمایندگان ملت و دستور اکید ریاست جمهوری برای عمران و آبادانی جزایر ایرانی می باشد تنها سوالی که پیش می آید اینست که با ایجاد اینهمه زیرساخت و سرمایه گذاری فراوان آیا فکری هم برای جذب گردشگر و توریست برای این جزایر توسعه یافته در سطح ملی یا بین المللی شده است یا نه فقط میخواهیم با صرف هزاران میلیارد تومان عمران و آبادانی را ایجاد نماییم که فقط به صرف رفع تکلیف و اجرای فرامین بوده و هیچگونه پشتوانه علمی و عملی و توجیه اقتصادی را بدنبال نداشته باشد .

هرچند که امید است با توسعه و عمران جزیره هندورابی در آینده ای نزدیک که از اهداف و برنامه های لازم الاجرای دولت دوازدهم  و در راس آن دکتر روحانی می باشد با رفع و برداشتن موانع و بوروکراسی اداری موجود بزودی شاهد به ثمر نشستن اینهمه تلاش برای عمران و آبادانی هندورابی و گشودن روزنه امیدی برای رشد و توسعه روزافزون سایر جزایر زیبا و ۱۷ گانه ایرانی که آرزوی دیرینه همه دلسوزان ایران اسلامی است باشیم .

به یاد داشته باشیم که در حال حاضر صنعت توریسم بزرگترین صنعت جهان محسوب می گردد و پیش بینی می شود در دهه ۲۰۲۰ میلادی به صنعت شماره یک جهان تبدیل گردد. و در یک نگاهی گذرا به کشورهای مختلف جهان مطابق آمارهای سازمان گردشگری جهانی هم‌ اقتصادهای پیشرفته و هم کشورهایی با اقتصاد نوظهور رشد خوبی از نظر میزان هزینه‌کرد گردشگران در مقاصد بین‌المللی در سال ۲۰۱۷ به ثبت رساندند که در این میان آمریکایی‌ها در مجموع ۱۲ میلیارد دلار بیشتر از سال قبل آن در مقاصد خارجی هزینه کردند که حاکی از رشد ۹ درصدی است. میزان هزینه‌کرد توریست‌های آمریکایی‌ در مقاصد خارجی طی سال ۲۰۱۷ در مجموع به ۱۳۵ میلیارد دلار رسیده است و گردشگران چینی‌ در حالی سال گذشته ۸ میلیارد دلار بیشتر (۵ درصد رشد) از سال گذشته آن هزینه کردند که مجموع هزینه آن‌ها در سال به رقم چشمگیر ۲۵۸ میلیارد دلار در جهان می‌رسد تا این کشور مهم‌ترین صادرکننده توریست در جهان باشد و توریست‌های چینی در مجموعه بیشترین هزینه‌ را در کشورهای مختلف خرج می‌کنند.

توریست‌های آلمانی با ۸۴ میلیارد دلار، بریتانیایی‌ها با ۶۳ میلیارد دلار و فرانسه با ۴۱ میلیارد دلار پس از چین و آمریکا، بیشترین هزینه را در مقاصد گردشگری خارجی در سال ۲۰۱۷ داشته‌اند.

گردشگران روس و برزیلی نیز به ترتیب ۵ و ۷ میلیارد دلار نسبت به سال گذشته خود بیشتر در کشورهای مختلف هزینه کردند. هزینه بالای گردشگران نشان دهنده افزایش ارتباطات، تسهیل اخذ ویزا و شکوفایی اقتصاد جهانی است.

در سال ۲۰۱۷ در مجموع ۱.۳۲۳ میلیارد نفر توریست‌ برای بازدید از مقاصد سایر کشورها خاک کشور خود را ترک کردند.

جزیره زیبای کیش از مناطق بسیار پربازده ایران برای جذب گردشگر می باشد و اهمیت این موضوع به واسطه وجود زیرساخت های بسیار مناسب گردشگری ، سواحل بسیار زیبا و جاذبه های متعدد سیاحتی، فرهنگی، تجاری و خدماتی آن  که روز به روز در حال افزایش است. این در حالی است که با وجود این همه امکانات و زیرساخت های گردشگری موجود این جزیره زیبا و مرجانی و دارای پتانسیل های بالا از جذب حداکثری گردشگران داخلی و خارجی محروم بوده و اطلاع رسانی بسیار مناسب هم بصورت کشوری و هم بین المللی را برای معرفی هرچه بهتر این امکانات میطلبد.

جزیره زیبای کیش و یا سایر جزایر رو به رشد ایران به واسطه همجواری با کشورهای امارات متحده عربی، قطر و عمان و نیز دسترسی آسان به آبهای آزاد بین المللی اهمیت استراتژیک  این موضوع را برای رسیدن به توسعه پایدار و جذب گردشگر داخلی و خارجی و استفاده از منافع سرشار حاصل از جذب گردشگر نسبت به سایر شهرهای ایران را دارای اهمیتی دوچندان نموده  است.

هرچند که به نظر میرسد که تنها عامل یا عواملی که باعث شده جزیره زیبای کیش علیرغم داشتن تمامی زیر ساخت های مهم از جمله دارا بودن فرودگاه بین المللی ، بندر تجاری ، بازارها و هتل های فراوان و لوکس ، زیرساخت های گردشگری و خدماتی از مواهب اقتصادی و فرهنگی صنعت توریسم بی بهره بماند ضعف بسیار بالای عدم اطلاع رسانی گسترده در سالهای متمادی بصورت بین المللی بوده که نیازمند همراهی کارشناسان امر ارتباطات و فناوری و کلیه فعالین اقتصادی باتجربه جزیره با مدیرعامل جدید سازمان منطقه آزاد کیش در ارائه راهکارهایی بسیار فوری و اورژانسی جهت جذب هر چه بیشتر توریست و گردشگران خارجی برای این جزیره زیبا و مرجانی و همچنین جزایر تازه توسعه یافته همانند هندورابی  خواهد بود .

محمدرضا بازگیر / روزنامه نگار

  • نویسنده : محمدرضا بازگیر
  • منبع خبر : کیش نیوز