با توجه به نزدیکی ایام تعطیلات تابستانی بسیاری از کیشوندان و دارندگان خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی در تلاش هستند از اخبار مربوط به شرایط مناسب‌تر همانند سایر مناطق آزاد ایران برای خروج موقت خودروهای خود از منطقه آزاد کیش مطلع شوند.

جزیره کیش و مسئولان آن همیشه در تلاش هستند که زمینه کاهش هزینه‌ها و ارائه تسهیلات برای سفر گردشگران و هموطنان به جزیره کیش را فراهم کنند اما آیا برای سفر کیشوندان و تمام کسانی که برای رونق تجارت و گردشگری در این جزیره در تلاش هستند نیز برنامه‌ریزی و چاره‌اندیشی شده است؟

صدور پروانه خروج موقت خودرو از کیش برای خانواده‌های ساکن در جزیره کیش یک امتیاز برای گردشگری و رفاه آنان محسوب شده که متاسفانه تاکنون نادیده گرفته شده و نادیده گرفته شدن آن نیز همیشه با تبعیض همراه بوده  است.

امتیاز خروج موقت خودرو برای فعالان اقتصادی و خانواده‌های ساکن جزیره کیش که با توجه به موقعیت مکانی تنها مسیر هوایی را می‌توانند به عنوان گزینه اصلی برای سفر به سرزمین اصلی انتخاب کنند بسیار حائز اهمیت است و صدور مجوز خروج موقت خودرو بالای ۲۵۰۰ سی‌سی از منطقه آزاد کیش از چند سال قبل ممنوع شده، که موجب نارضایتی بسیاری از ساکنان جزیره کیش را فراهم کرده است.

در حالی که ساکنان دیگر مناطق آزاد کشور که محدودیت‌های رفت و آمد مانند جزایری محصور میان آب‌های خلیج فارس همانند کیش و قشم را ندارند از امتیاز خروج خودرو و مسافرت با خودروی شخصی خود تا صدها کیلومتر را بهره‌مند می‌شوند و در حال حاضر هم بنا بر مصاحبه صریح مدیر گمرک یکی از این مناطق خروج خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی هم آزاد شده اما  متاسفانه ساکنین منطقه آزاد کیش از این امتیاز حداقلی همچنان محروم هستند.

یکی از مشکلات چند سال اخیر ساکنان منطقه آزاد کیش همین طرح ممنوعیت خروج خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی با پلاک گذر موقت می‌باشد زیرا تقریبا نیمی از خودروهای این منطقه بالای ۲۵۰۰  هستند، که این طرح نه چندان مناسب و ناسازگار با مزایای مناطق آزاد ایران توسط دولت نهم و دهم به تصویب رسید، که  با اعتراض شدید ساکنان و فعالان اقتصادی که در بدترین شرایط گرم آب و هوایی کیش  زندگی می‌کنند مواجه گردید . هر چند که متاسفانه نه تنها این مصوبه لغو نشد، بلکه با سخت‌گیری بیشتری توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران نیز در حال اجرا می باشد .

اما نکته جالب اینکه که در اواسط اسفند ۹۷ سرگرد ایمانی نسب رئیس پلیس راهور کیش در مصاحبه با خبرنگاران جزیره از خروج خودرو‌های بالای ۲۵۰۰ سی سی از کیش خبر داد و گفت: بر اساس اخذ مجورهای لازم خروج خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی از جزیره کیش به داخل کشور آزاد اعلام شده و مالکان این خودروها می توانند برای اخذ مجوزهای لازم به پلیس راهور و گمرک کیش مراجعه کنند.

و قبل تر هم محمد نظارت مدیر گمرک منطقه آزاد اروند خیلی صریح در جمع خبرنگاران از  تلاش مدیرعامل و هیئت‌مدیره سازمان منطقه آزاد اروند خبر برای خروج خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی خبر داد و گفت : مالکان اینگونه خودروها می‌توانند جهت اخذ مرخصی به گمرک خرمشهر مراجعه کرده و با طی مراحل لازم از این مرخصی بر اساس قانون بهره‌مند شوند.

اما نکته بسیار قابل توجه این موضوع اقدام عملی سازمان منطقه آزاد اروند در خدمات رسانی به شهروندان خود بعد از این مصاحبه و خروج خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی از این منطقه آزاد بود

اما متاسفانه در جزیره کیش با وجود اعلام صریح و مصاحبه رئیس پلیس راهور آن در گفتگو با خبرنگاران که  از  آزاد شدن خروج اینگونه خودرو‌های بر اساس اخذ مجورهای لازم از جزیره کیش به داخل کشور  خبر داده بود در حد یک مصاحبه  و خبر دلگرم کننده برای ساکنین پرتلاش جزیره زیبای کیش باقی ماند و با وجود مراجعات مکرر  بسیار دارندگان اینگونه خودروها به سازمان منطقه آزاد کیش و گمرک جمهوری اسلامی ایران مستقر در جزیره آنها براحتی ضمن رد مصاحبه رئیس پلیس راهور کیش به آخرین مصوبه هیئت دولت در سال ۹۶ در این خصوص استناد نموده و خروج خودرو‌های بالای ۲۵۰۰ سی سی از کیش را همچنان ممنوع دانستند.

در هر صورت با وجود نارضایتی فعالان اقتصادی و ساکنان جزیره کیش خروج خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی از این منطقه آزاد تجاری برای مرخصی یک ماهه با پلاک گذر موقت به داخل کشور همچنان در هاله ای از ابهام قرار داشته و ممنوع بوده و همت عالی دکتر مظفری مدیر عامل محترم و مسئولین ذیربط سازمان منطقه آزاد کیش را  برای پیگیری این موضوع مهم رفاهی می طلبد که چرا با وجود آزاد شدن خروج اینگونه خودروها از دیگر مناطق آزاد تجاری و مصاحبه صریح و قاطعانه رئیس پلیس راهور کیش در این خصوص به چه دلیل ساکنین  این جزیره مرجانی همچنان از داشتن این امتیاز حداقلی نسبت به سایر مناطق آزاد محروم می باشند .

محمدرضا بازگیر /  خبرنگار

  • منبع خبر : کیش نیوز