مدیرعامل و جمعی از معاونان و مدیران شرکت عمران، آب و خدمات کیش به‌دنبال مشکلات اخیر و رکود بازار ماهی جزیره با هدف بررسی شرایط و چگونگی کمک به رونق و توسعه بازار ماهی کیش از این مجموعه خدماتی واقع در منطقه سفین بازدید کردند.

به گزارش خبرگزاری فارس در کیش، بازار ماهی‌فروشان، یکی از جاذبه‌های گردشگری کیش به حساب می رود و جز محبوب ترین بازارهای جزیره است و تمامی ماهی ها و میگوها توسط ماهی گیران بومی صید شده و در بازار ارائه می شود. از جمله ماهی هایی که در این بازار یافت می شود میتوان به سیباس، جت دم زرد، شیر، سرخو نعیمی، تن، شهری، جاش طلایی، جاش سال، جاش مقوا، سیبرین، هامور، جت ساده، سکن سه کله، تک خال، سلطان ابراهیم، کبوتر، دختر ناخدا، کافر، کفشک، حلوا سیاه، حلوا سفید، شوریده و موتو اشاره کرد.

بازار ماهی‌فروشان جزیره کیش در سال ۱۳۷۶ به سبک سنتی شروع به کار کرد و کاملا روباز بود. که این بازار به دلیل وضع نابسامان و مشکلات فراوان از جمله نداشتن تهویه مناسب، مشکل جمع آوری فاضلاب، نداشتن سردخانه مناسب و سیستم های برودتی در ۱۱ آذر ۹۷ در فضایی به وسعت ۳ هزار و پانصد متر مربع شامل یک سالن مجهز با ۱۲ غرفه فروش ماهی ،سردخانه مجهز ،دو دستگاه یخ ساز ،نصب تجهیزات مدرن تهویه و دستگاه های برودتی بازسازی و بهسازی شد و پس از وقفه ای چند ماهه توسط مدیران سابق شرکت عمران آب و خدمات سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان متولی واگذاری غرفه های بازار ماهی اقدام به برگزاری مزایده کردند و غرفه‌های این بازار  را طبق عرف قیمت کارشناسی به افرادی که بالاترین نرخ پیشنهادی را داده بودند واگذار نمودکه باتوجه به بالابودن نرخ واگذاری از همان ابتدا مورد اعتراض شدید صیادان ، ماهی فروشان و ساکنین و فعالین اقتصادی جزیره قرار گرفت.

یکی غرفه‌داران این بازار در جزیره در گفتگو با خبرگزاری فارس در کیش، افزایش اجاره بهای غرفه‌های بازار ماهی را یکی از عوامل افزایش قیمت ماهی در کیش عنوان کرد و گفت: پس از ساخت بازار ماهی جدید ، قرار بود غرفه ها در اختیار صیادان و فروشندگان باسابقه قرارگیرد اما این موضوع محقق نشد و برخی از افراد با اعلام نرخ های بالا در مزایده واگذاری غرفه ها شرکت کرده و برنده مزایده شدند و به همین دلیل اجاره بهای غرفه ها  بصورت کاملا باورنکردنی و در جریان مخالف با رویکرد این بازار از ماهانه ۴ میلیون تومان به ماهانه ۱۸ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.

یکی دیگر از فروشندگان غرفه های بازار ماهی برخی دلایل دیگر از جمله قاچاق ماهی به کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله امارات متحده عربی ، خرید ماهی با قیمت بالا از صیادان و در نهایت بالا بودن قیمت اجاره بهای غرفه ها را از جمله دیگردلایل گرانی قیمت ماهی عنوان نمود.

هر چند که واگذاری غرفه های بازار ماهی از طریق مزایده از همان ابتدای بازسازی و افتتاح این بازار با گلایه های فراوانی به همراه بود آنهم به این دلیل که در ابتدا قرار نبود که غرفه ها به افرادی غیر از صیادان و فروشندگان قدیمی ماهی واگذار شود  که متاسفانه بعد از برگزاری این مزایده و با بالارفتن قیمت اجاره بهای غرفه های این بازار بصورت نجومی از ماهانه ۴ میلیون تومان به ماهانه ۱۸ میلیون تومان افزایش پیدا کرد ، تاثیر مستقیمی بر قیمت ماهی درکیش داشته است.

اما  از نکات جالب توجه این روزهای جزیره زیبای کیش انتصاب یکی از مدیران جوان و مردمی که طی چندین سال متوالی ریاست شورای شهر جزیره را نیز برعهده داشته است به تازگی بعنوان مدیر عامل شرکت عمران ، آب و خدمات کیش انتصاب شده است، آنهم مدیری که بعنوان اولین مدیر غیر پروازی که سالهاست ساکن ثابت جزیره کیش می باشد و از همه مهمتر نگاه مثبت این مدیر بومی هرمزگانی توجه بسیار به مناطق کمتر توسعه نیافته جزیره کیش می باشد که با سرعت و دقت هرچه تمام  توسعه و بازسازی و زیباسازی این مناطق بومی نشین را در دستور کار مدیران شرکت عمران ، آب و خدمات کیش  قرار داده است.

عبدالنبی شرفی مدیرعامل و رئیس هیات مدیره و جمعی از معاونان و مدیران شرکت عمران ، آب و خدمات کیش بدنبال مشکلات اخیر و رکود بازار ماهی جزیره با هدف بررسی شرایط و چگونگی کمک به رونق و توسعه بازار ماهی کیش از این مجموعه خدماتی  واقع در منطقه سفین بازدید کردند.

در این بازدید غرفه داران بازار ماهی و نماینده صیادان اداره شیلات کیش در یک دیدار صمیمی و از نزدیک مشکلات خود را در زمینه اجاره غرفه ها و عوامل موثر بر نحوه قیمت گذاری انواع آبزیان با مدیران این شرکت عمران ، آب و خدمات کیش بعنوان متولی بازار ماهی جزیره درمیان گذاشتند.

عبدالنبی شرفی ضمن تاکید بر اهمیت توجه غرفه داران به ارائه ماهی با کیفیت خوب و قیمت مناسب، افزایش رضایتمندی مصرف کنندگان را بسیار مهم عنوان کرد و اظهار داشت: شرکت عمران ،آب و خدمات سعی دارد تا با تثبیت اجاره بهای غرفه ها ضمن جلب رضایت غرفه داران و کمک به رونق کسب و کار آنها، به تعدیل و یا ثبات قیمت ماهی و افزایش عرضه کمک کند.

رئیس هیات مدیره شرکت عمران، آب و خدمات با بیان اینکه شرکت به دلیل حمایت از غرفه داران و کاهش واسطه گری مناقصه اجاره غرفه های بازار ماهی را لغو کرد افزود: امسال اجاره غرفه ها تا پایان مهر با نرخ سال ۹۹ محاسبه شده و پس از آن نیز با مشورت کارشناسان قیمت جدید اجاره بها در جهت حمایت از غرفه داران تعیین می شود.

استفاده از ابزارهای تبلیغاتی با حمایت بخش خصوصی و برگزاری جلسه با صیادان و نمایندگان اداره شیلات کیش با هدف کاهش قیمت خرید ماهی برای غرفه داران از دیگر موارد مورد تاکید عبدالنبی شرفی در این بازدید بود.

در پایان این بازدید و گفتگوی چند ساعته مدیر عامل شرکت عمران، آب و خدمات از بخش های مختلف بازار ماهی از جمله سردخانه ها، بخش ساخت یخ و حوضچه های تخلیه و شستشوی ماهی بازدید و ضمن شنیدن پیشنهادات و انتقادات شهروندان با آنها در خصوص راهکارهای ارائه خدمات مطلوب تر در این مرکز خدماتی گفت‌وگو کرد.

  • منبع خبر : خبرگزاري فارس كيش