مراسم گرامیداشت روز ملی عطار نیشابوری با پیام مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در هتل زیبای ترنج برگزار شد

به گزارش کیش نیوز ، این آیین با حضور جمعی از دوستداران شعر و ادب پارسی و جمعی از فرهنگیان و فرهیختگان جزیره زیبای کیش، به همت معاون فرهنگی اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش در هتل زیبای ترنج برگزار گردید.

غلامحسین ابراهیمی دینانی در ابتدای این مراسم گفت: سیاستمداران جهان باید آثار عرفای ایرانی و در صدر آنها عطار نیشابوری را بخوانند تا با بهره گیری از حکمت و آموزه های معنوی آنها، دست از کارها و حرف های بیهوده بردارند.

این استاد حکمت و فلسفه همچنین در آیین گرامیداشت عطار نیشابوری افزود: حکیمان و عرفای ادیان مختلف نیز باید کتاب منطق الطیر عطار نیشابوری را بخوانند تا با محتوا و مفهوم طیران و پرواز روح آشنا شوند.

این عضو پیوسته فرهنگستان علوم ایران با اشاره به گفته مولانا که ‘ هفت شهر عشق را عطار گشت’ به توضیح این موضوع پرداخت.

ابراهیمی دینانی اظهار داشت:عطار نیازی به گشت و گذار فیزیکی نداشته و در حقیقت طبق تعریف قرآنی سیر انفس درونی داشته است.

نویسنده کتاب فلسفه و ساحت سخن ادامه داد: هفت شهر مورد اشاره عطار، هفت وادی درون انسان است که شامل طبع، نفس، روح،عقل، سِر، خفی و اخفاست.

استاد فلسفه دانشگاه تهران به حاضران در این برنامه توصیه کرد: جایگاه هر یک از این وادی های درونی انسان را شناخته و با سیر درونی در جهت قدر و منزلت واقعی انسان حرکت کنند.

ابراهیمی دینانی در همین بخش پیرامون ارتباط عقل و عشق سخن گفت و اظهار داشت: جایگاه قل قابل احترام است و این به معنای نفی و انکار عشق نیست بلکه باید توجه داشت: عشق بدون بهره گیری از قدرت عقل راه به جایی نخواهد برد.

وی با اشاره به سایر آثار مکتوب فریدالدین عطار نیشابوری ، کتاب منطق الطیر را اثری پر رمز و راز توصیف کرد که پیام اصلی آن گذشتن راه خداشناسی از مسیر خود شناسی است.

به گفته این پژوهشگر ، آثار عطار نیشابوری از نظر ادبی نیز بی همتاست که از جمله شاهکارهای ادبی عطار می توان به مصیبت نامه اشاره کرد که یک تراژدی الهی و معنویست که اثری مانند هومر نمی تواند به پای آن برسد.

مراسم گرامیداشت روز ملی عطار نیشابوری(۲۵فروردین) با پیام مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش و به میزبانی این سازمان، در هتل ترنج جزیره برگزار شد و غلامحسین ابراهیمی دینانی سخنران و مهمان ویژه این برنامه بود.

اجرای موسیقی سنتی و عطارخوانی یک کودک خردسال از دیگر بخش های این برنامه بود که مورد استقبال قرار گرفت.

  • منبع خبر : کیش نیوز