شرکت عمران، آب و خدمات منطقه آزاد کیش به عنوان بازوی اجرایی سازمان منطقه آزاد کیش در انجام و ارائه امور خدمات مطلوب شهری ، عمرانی و زیر بنایی، بسترسازی و فراهم کردن امکانات ، توسعه زیرساخت و مکانیزه نمودن سیستم ناوگان حمل و نقل عمومی و با توجه به مدیریت منسجم و کارکنان خدوم آن تاکنون تمامی تلاش خود را به کار گرفته تا در هر یک از امور محوله به نحو مطلوب و مؤثر ایفای نقش کرده و برای گردشگران و ساکنان این جزیره زیبا، محیطی مفرح تر ایجاد نماید.

کیش نیوز در نظر دارد در جهت اطلاع رسانی مناسب شرکت ها و دستگاههای اجرایی زیر مجموعه سازمان منطقه آزاد کیش و آگاهی بخشی به افکار عمومی بعنوان یک پل ارتباطی فی مابین مردم و مسئولین عمل نموده و در راستای این امر بسیار مهم گام بردارد .

آنچه که مطالعه خواهید کرد، حاصل گفت و گوی اختصاصی خبرنگار ما با دکتر محمدی مدیر عامل شرکت عمران، آب و خدمات منطقه آزاد کیش می باشد.

 

جناب دکتر محمدی بعنوان اولین سوال در حال حاضر ساکنان جزیره، جنابعالی را بعنوان متولی عمران و آبادانی و به نوعی شهردار جزیره زیبای کیش می دانند به چه میزان به اصول و قواعد شهرسازی کیش در گذشته و حال اعتقاد دارید؟  آیا شما نیز روند کنونی و یا گذشته را دنبال خواهید نمود یا نه در این خصوص بازنگری و اقداماتی مناسب تری را خواهید داشت ؟

در خصوص قواعد و ضوابط شهرسازی با توجه به انحراف موجود در تحقق طرح جامع، سعی بر آن شده که بسیاری از ضوابطی که در گذشته سرمایه گذاران را دچار مشکل کرده، مورد بازبینی و اصلاح قرار گیرد که این امر با طرح موضوعات متعدد در شورای معماری و شهرسازی، صورت پذیرفته است. همچنین کمیته زیبایی نما و منظر شهری و کمیته فنی شورای معماری و شهرسازی برای بررسی و تدقیق بیشتر مسایل شهری تشکیل شده است. به منظور افزایش کیفیت ساخت و ساز پروژه ها نیز تشویق و ترغیب مهندسان به کنترل بهتر و ارایه بسته تشویقی برای مشاوران و ناظران فعال و پویا در نظر گرفته شده و موارد تنبیهی برای ناظران غیرفعال در شورای انتظامی مهندسان ناظر بررسی می شود.

 

جناب محمدی در حال حاضر موضوع کشتی یونانی و بی مهری هایی که تاکنون نسبت به آن صورت پذیرفته است ذهن بسیاری از دوستاران این کشتی در سراسر کشور  را به خود مشغول نموده است لذا بسیاری از کیشوندان و گردشگران بر این باورند که کشتی یونانی دیگر به پایان عمر خود نزدیک شده است، نظر شما  را در این خصوص میخواستیم جویا شویم که آیا برنامه و یا راهکاری برای نجات این کشتی دارید؟

کشتی یونانی یکی از جاذبه های جزیره کیش بوده است. با هدف تعمیر و حفاظت از این جاذبه زیبا، برآوردها پیگیری های مختلفی در سال های گذشته انجام شده است. اما در شرایط کنونی، هزینه بازسازی و نگهداری بسیار زیاد، پروژه را توجیه ناپذیر می کند. چون کشتی بصورت کلی دچار فرسایش شده است. ضمن اینکه تصمیم گیری در مواردی از این قبیل ، از سوی سازمان منطقه آزاد کیش انجام می شود.

 

جناب دکتر محمدی ایجاد یک شهر بازی مدرن در جزیره زیبای کیش با توجه به نبود این طرح مهم آنهم در یک مرکز توریستی که داعیه برترین شهر گردشگری و اولین منطقه آزاد کشور را با خود به یدک می کشد در حاضر ضروری به نظر می رسد،  آیا در این خصوص برنامه ای در دستور کار  شرکت عمران و خدمات کیش قرار دارد؟

بله. با توجه به گردشگری بودن منطقه و همچنین افزایش جمعیت ساکن در جزیره ساخت شهر بازی مدرن یکی از اقدامات پیش روست که امیدواریم به اجرا برسد. این شهربازی جنب پارک شهر با سرمایه گذاری یکصد میلیون دلار توسط بخش خصوصی در حال طراحی ، آماده سازی زمین و همچنین اقدامات لازم در خصوص صدور پروانه ساخت است و از نظر طراحی و تنوع ، در منطقه منحصر بفرد خواهد بود و این پروژه در حال آماده سازی زمین و همچنین طی مراحل صدور پروانه ساخت است.

 

 

بنظر می رسد برخی از مناطق شهری کیش هنوز هم با معضل بوی بد فاضلاب شهری مواجه می باشد که هر چند نسبت به سالهای قبل این نقاط بسیار کمتر شده است، آیا شرکت عمران و خدمات شهری کیش تاکنون اقدامات مثبتی را برای ایجاد زیرساخت ها و کارهای زیربنایی سیستم فاضلاب شهری کیش و دفع بوی بد فاضلاب در مناطق مختلف جزیره انجام نموده است ؟

در راستای رفع منابع ایجاد بو نامطبوع فاضلاب در سطح جزیره با استفاده از دانش و تجربه متخصصان و اساتید دانشگاهی اقدامات موثری صورت گرفته و ۱۲ نقطه از مکانهای دارای بوی بد در شبکه فاضلاب جزیره شناسایی و به روشهای گوناگون حذف شده است.لازم به ذکر است با راه اندازی تصفیه خانه شمال تصفیه خانه های قدیمی و به تبع آن شبکه های قدیمی که منبع نشت بوی فاضلاب بودند از مدار خارج شدند.همچنین از عوامل دیگر ایجاد بو، تخلیه آب شور از سوی هتل ها ناشی از آب شیرین کن ها به درون شبکه است که به علت وجود یون سولفور باعث ایجاد بوی آزار دهنده در شبکه فاضلاب می شود .همچنین دریچه های آب باران از دیگر عوامل ایجاد بوی نامطبوع هستند که بطور غیراصولی به منظور جمع آوری آبهای سطحی در سالیان گذشته به شبکه فاضلاب متصل گشته و باعث نشت بو  از داخل شبکه فاضلاب به سطح معابر می شده که با پوشاندن بخشی از دریچه های جمع آوری آب باران و اصلاح درب منهول های فاضلاب و نهایتاً به خدمت گرفتن یک دستگاه واترجت در سال گذشته جهت شستشوی مداوم خطوط تا حد زیادی این معضل برطرف شد .در این راستا عملیات ساخت و اجرای یک دستگاه بیوفیلتر در تصفیه خانه شمال آغاز شد که با ساخت این بیوفیلتر گازهای حاصل از فاضلاب و با استفاده از نوعی باکتری که گازهای حاصل از فاضلاب را به روش بیولوژیکی حذف می کند، در حال انجام است. لازم به ذکر است بر خلاف روشهای قدیمی که از مواد شیمیایی به منظور حذف بو استفاده می شد، این تکنولوژی جدید بوده و دوستدار محیط زیست می باشد. از اقدامات دیگر می توان به جلوگیری از ماندن زیاد فاضلاب در درون خطوط شبکه و کوتاه کردن فاصله زمان استارت پمپ ها اشاره کرد. همچنین اجرای سیفون در بعضی از نقاط شبکه به منظور جلوگیری از نشت بو از موارد پیشگیری در سطح جزیره می باشد.

 

جناب دکتر محمدی باتوجه به سياست های مناسب شرکت عمران و خدمات شهری کیش در گسترش فضاي سبز، در سال های اخیر شاهد بهره برداری از چندین پارک و گسترش فضای سبز  به فضاي كيش بودیم كه با توجه به افزايش اين ميزان فضاي سبز، اینچنین به نظر می رسد که جزيره زیبای کيش دارای بالاترین سرانه بالای فضای سبز شهر كشور می باشد. لطفا در این خصوص نیز توضیحاتی را برای مخاطبان ما داشته باشید ؟

با عنایت به اقدامات مستمر در راستای توسعه و نگهداری فضای سبز شهری کیش، در حال حاضر مساحت فضای سبز جزیره ۵۲۵ هکتار است و سرانه فضای سبز به ازای هر نفر، ۱۳۱ مترمربع می باشد که این مقدار حدود ۶ برابر سرانه جهانی فضای سبز است.

 

تاکنون چه اقداماتی در دوران مدیریتی حضرتعالی برای فعال کردن پروژه ها و طرحهای اجرا نشده و اماکن عمومی نیمه تمام و بلاتکیف در مناطق مختلف کیش انجام گردیده است ؟

پروژه های عمرانی که در حوزه این شرکت در حال اجرا است، باوجود محدودیت های منابع مالی ، فعال بوده و امید است با پیگیری در خصوص تامین منابع مالی آنها به زودی سرعت اجرای پروژه ها افزایش می یابد. ضمن اینکه در طول ۶ ماه نخست سال، معمولاً به دلیل شرایط آب و هوایی ، درصد پیشرفت پروژه ها کاهش و در ۶ ماه دوم افزایش می یابد.

 

با توجه به اینکه مدت زمان زیادی از تصدی حضرتعالی بر مدیریت عمران و خدمات شهری کیش نمی گذرد از جمله اقدامات مثبت شما در چند ماهه اخیر آسفالت معابر و خیابانهای اصلی جزیره  ،  مرمت، بازسازی و نوسازی میادین اصلی کیش، زیباسازی معابر عمومی بوده است ؟ آیا در ادامه  سال جدید هم برنامه هایی از این قبیل اقدامات در دستور کار خود دارید؟

پروژه های روسازی و لکه گیری آسفالتی معابر شهری، از جمله پروژه های مستمر شهری است که همواره در جریان می باشد. در سال جاری نیز معابر نیازمند بهسازی و روسازی، شناسایی شدند و در دستور کار اجرا قرار گرفته و بخشی از عملیات نیز با ترمیم زیرسازی های گذشته صورت پذیرفته است.

 

 

با توجه به  اهداف و ماموریت های شرکت عمران ، آب و خدمات کیش در ابتدای سال جاری شاهد تغییرات گسترده مدیران مختلف در سطح  شرکت عمران، آب و خدمات کیش بودیم که این موضوع با استقبال مناسب ساکنین و فعالین اقتصادی کیش مواجه  گردید. به نظر شما این تغییرات مثبت به چه میزان در بهتر شدن عملکرد این شرکت در خدمات رسانی به ساکنین و نزدیک شدن به اهداف و ماموریت های اصلی این شرکت موثر خواهد بود؟

از اصلی ترین عوامل موفقیت یک مجموعه در نیل به اهداف، وجود تیم مدیریتی پاکدست ، انگیزه مند، دلسوز، کاردان و با پشتکار است. از ابتدای انتصاب تلاشم برای تحقق این مهم متمرکز بر شناسایی نفرات واجد این خصوصیات بوده تا شتاب در تحقق اهداف مورد نظر تسریع شود که تا حدود زیادی به لطف خدا توفیق داشته ایم و البته که این مهم موضوعی مستمر است و بهسازی پرسنلی شرکت چه به لحاظ کمی و چی کیفی همواره مورد توجه خواهد بود.

 

جناب محمدی در حال حاضر روند عملیات اجرایی پروژه فرهنگسرای بزرگ کیش در چه مرحله ای می باشد و روند پیشرفت فیزیکی آنرا چگونه ارزیابی می کنید ؟

درصد پیشرفت پروژه فرهنگسرای بزرگ کیش بالای ۹۵ درصد است و در حال تحویل از پیمانکار و اخذ انشعابات اصلی آب و برق می باشد. انشاالله پس از تجهیز پروژه، کلاس های آموزشی و کتابخانه، قابل بهره برداری می شود. ضمن اینکه در فاز دوم این پروژه یک سینمای مدرن با ظرفیت ۱۱۰ نفر و یک سالن آمفی تئاتر و همایش به ظرفیت ۲۲۰ نفر ایجاد می شود.

 

گویا اصلاح پیست دوچرخه سواری ، جدا سازی پیست موتور و اسکوتر از برنامه های شهری امسال و در دست پیگیری شرکت عمران و خدمات شهری کیش می باشد . لطفا در خصوص نیز توضیحاتی را برای ما داشته باشید ؟

پروژه احداث مسیر پیاده روی به موازات پیست دوچرخه در سواحل شرقی و شمالی جزیره به شرکت ابلاغ شده است و مقدمات آغاز عملیات اجرایی آغاز خواهد شد. در بخش پیست دوچرخه نیز در ۷ نقطه انفصال وجود داشت که با پیگیری از معاونت محترم عمرانی سازمان، طرح پیشنهادی این شرکت به زودی عملیاتی می شود و این نقاط به یکدیگر متصل خواهد شد.

 

با توجه به روند افزایش جمعیت جزیره کیش ، رشد شهرنشینی، گستره فعالیت های گردشگری ، صنعتی و تغییر الگوی مصرف، سالانه حجم زیادی از پسماندها در جزیره زیبای کیش تولید می شود که برای تسریع در کنترل و بهینه سازی آن به صورت بازیافت و به چرخه برگرداندن، نیاز به همکاری عموم کیشوندان می باشد به نظر میرسد که این مهم در ساختار شرکت عمران ، آب و خدمات کیش سالهاست مغفول مانده است لذا با توجه به تجربیات بسیار ارزنده جنابعالی در مسائل زیست محیطی اگر برنامه هایی در این خصوص دارید نیز برای ما بیان بفرمایید؟

با توجه به افزایش جمعیت و نظر به الگوی مصرف فعلی و بر اساس دستورالعمل های اجرایی وزارت کشور و همچنین قوانین مدیریت پسماند، برنامه اجرایی مدیریت پسماند در جزیره کیش برای سه سال و در قالب برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت تعریف شده است. برنامه های کوتاه مدت طرح پسماند برای سال اول شامل ارایه و اجرای طرح کاهش تولید و اجرای کامل تفکیک از مبدأ و همچنین بهسازی سایت دفن زباله و بازیافت است. هدف از اجرای این طرح ها در سال اول ، افزایش میزان انواع پسماند از ۱۲ درصد فعلی به حدود ۷۰ درصد و کاهش میزان دفن، از ۸۸ درصد فعلی به حدود ۳۰ درصد در فاز اول، خواهد بود.

 

 

به نظر می رسد که با توجه به تمهیدات و پیگیری های جنابعالی در حال حاضر رضایتمندی نسبی ساکنان و گردشگران کیش از خدمات رسانی ناوگان حمل و نقل عمومی کیش ایجاد گردیده است ضمن تشکر از اینگونه اقدامات ارزنده ، برخی از اقدامات از جمله نظافت داخل خودروها، جلوگیری از تردد و جابجایی مسافر توسط خودروهای شخصی و بدون مجوز و ایجاد مزاحمت برای بانوان و گردشگران ، افزایش  نامتعارف کرایه ها از برخی از ساکنان و گردشگران بخصوص در مسیرهای فرودگاه و نوبنیاد که دارای مسیرطولانی تری می باشند ، عدم جایگزینی خودروهای فرسوده و اضافه نمودن خودرو جدید در ناوگان حمل و نقل، حذف تریپ از جمله خواسته هایی می باشد که شهروندان از مدیریت حمل و نقل شرکت عمران و خدمات کیش خواستار رسیدگی بیشتری هستند ، لطفا در این خصوص هم اگر برنامه هایی را دارید نیز توضیح بفرمایید؟

کلیه رانندگان خودرو های ناوگان حمل و نقل عمومی کیش موظف به رعایت نظافت داخل و خارج خودرو ها هستند که این امر بطور مستمر، پیگیری و نظارت می شود. به هر حال چون تاکسی ها در طول ۲۴ ساعت شبانه روز در حال خدمات رسانی هستند، طبیعی است که در برخی موارد با  برخی سهل انگاری ها روبرو شویم. در خصوص جلوگیری از تردد و جابجایی مسافر توسط خودروهای شخصی و بدون مجوز و ایجاد مزاحمت نیزپیگیری و نظارت این امر بر عهده نیروی انتظامی و پلیس راهنمایی و رانندگی است. ما نیز اگر مواردی از این قبیل را شاهد باشیم و یا گزارشی به مدیریت حمل و نقل عمومی کیش ارائه شود، آن را  به نیروی انتظامی  و پلیس راهور انعکاس می دهیم. اما در خصوص جایگزینی خودروهای فرسوده، وقتی این خودرو ها به پایان عمر مفید خود برسند، با خودرو های جدید تعویض می شوند، در غیر اینصورت اگر راننده ای نسبت به تعویض خودروی خود اقدام نکند، طبق ضوابط و مقررات، جریمه خواهد شد.در زمینه افزایش نرخ کرایه های تاکسی نیز باید عرض کنم این مورد منوط به تصمیم گیری در شورای ترافیک کیش است.موضوع اخذ تریپ نیز بحث جدید و تازه ای نیست و این مورد به نظارت معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش بر هتل ها و رستوران ها و کلیه مراکز خدمات گردشگری مربوط می شود اما در صورت مشاهده رانندگان متخلف، با آنها برخورد خواهد شد.

 

به نظر می رسد که برنامه ها و  اقداماتی از جمله ایجاد پارکینگ های مکانیزه  و عمومی ، ریل گذاری دور جزیره و ایجاد سیستم حمل و نقل ریلی ، بهره گیری از ماشین های برقی در جزیره در حوزه حمل و نقل عمومی ، زیبا سازی جداره های ساختمانی ، ساماندهی تابلوهای قدیمی ، راه اندازی شهر سازی الکترونیک و اخذ پروانه ساختمانی از طریق سیستم وب ، راه اندازی گلخانه و تولید گل و گیاه برای به حداقل رساندن خرید از خارج از کشور و جلوگیری از خروج ارز ،  بازسازی کیش الیت و تبدیل آن به موزه ، احداث جنگل ۱۰۰ هکتاری با گونه های گیاهی و  مناسب اقلیم کیش و …. در افق برنامه های شرکت عمران و خدمات کیش برای توسعه و عمران هرچه بیشتر جزیره قرار دارد،  لطفا در این خصوص هم اگر برنامه هایی در دستور کار دارید را اشاره بفرمایید؟

با توجه به افزایش جمعیت کیشوندان و تعداد خودروهای شخصی ایجاد پارکینگ مکانیزه و عمومی در معاونت عمرانی و زیر بنایی سازمان منطقه آزاد کیش در حال بررسی و جانمایی است و پس از ابلاغ توسط بخش خصوصی در قالب پروژه به سرمایه گذار، احداث می شود. ریل گذاری و احداث سیستم ریلی در جزیره نیز توجیه اقتصادی ندارد. مطالعات زیادی در این خصوص انجام شده و اجرای این پروژه فعلاً منتفی به نظر می رسد.در خصوص راه اندازی شهر سازی الکترونیک و اخذ پروانه ساختمانی از طریق وب، در حال حاضر صدور تمامی پروانه ها و مجوز ها از طریق سیستم وب انجام می شود و سیستم نرم افزاری مربوط در حال ارتقاء است.درباره تولید گل و گیاه در جزیره ، تجهیز مرکز تولیدات فضای سبز به منظور تولید انواع گل های فصلی و در نتیجه کاهش خرید گل های مذکور و همچنین حصار کشی و تجهیز نخلستان غروب کیش نیز به منظور تولید انواع درخت و درختچه، مورد توجه و اهتمام این شرکت قرار دارد.لازم به ذکر است، در حال حاضر نیز با توجه به امکانات موجود، علاوه بر تولید بیش از ۹۰ درصد انواع گیاهان پوششی، بیش از نیمی از انواع گل های فصلی مورد نیاز برای کاشت در فضای سبز جزیره (در نیمه دوم سال)، در مرکز تولیدات فضای سبز این شرکت تولید می شود. همچنین این شرکت در نظر دارد به منظور توسعه فضای سبز با انواع گیاهان مناسب و سازگار با اقلیم جزیره در قالب طرح جنگل کاری اقدام کند و در این خصوص نیز طی اقدامات انجام شده محل مورد نظر شناسایی شده که پس از تایید و همزمان با فراهم شدن مقدمات انجام کار ، اجرای طرح مذکور شروع خواهد شد.در خصوص تاکسی های برقی نیز یک شرکت در سال ۹۳ مجوز ورود ۳۰ دستگاه تاکسی تمام برقی را اخذ کرده است که در مجموع این موضوع نیازمند زیر ساخت های لازم از نظر خدمات پس از فروش، خرید قطعات و ایستگاه های شارژ دارد. ضمن آنکه خودرو های برقی نسبت به خودروهای بنزینی، قیمت بسیار بالایی دارد. در هر صورت رانندگان هنگام تبدیل به احسن کردن تاکسی های خود، میتوانند خودوری برقی و یا هیبریدی را جایگزین خودروهای خود کنند و مشکلی بابت اخذ مجوز نخواهند داشت.موضوع تدوین ضوابط تبلیغات محیطی نیز که مشتمل بر بیلبوردها، استرابوردها و تابلوهای عمومی است، با انتخاب مشاور در دستور کار شرکت قرار گرفته که در قدم اول به تدوین ضوابط بر مبنای اسناد قانونی بالادستی اقدام خواهد شد و در این پروسه ، موضوع ساماندهی تابلوهای قدیمی تبلیغاتی و حتی توجه به زیباسازی جداره های ساختمانی که با نصب تابلو استفاده تبلیغاتی می شود، در دستور کار قرار دارد.زیبا سازی جداره های ساختمانی  در دو بخش شهرسازی و زیبا سازی شهری پیگیری می شود. برای این امر کمیته سیما و منظر شهری تدوین ضابطه برای سطح جزیره تشکیل شده که بر نوع نما به جهت رنگ و متریال مصرفی و همچنین حصار کشی پروژه ها نظارت می کند.

 

 

جناب دکتر محمدی در پایان ضمن تشکر از وقت و زمانی که برای پاسخگویی به سوالات کیش نیوز گذاشتید، لطفا اگه نقطه نظر و صحبت خاصی دارید هم برای ما بیان بفرمایید؟

ضمن سپاس از شما به واسطه ایجاد فرصت برای انتقال مطالب به مخاطبان عزیز، در پایان توجه کیشوندان گرامی را به این نکته جلب می نمایم که محل اصلی تامین منابع مالی شرکت، درآمدهای حاصل از فعالیت های ساخت و ساز در حوزه شهرسازی است. در حال حاضر چه به لحاظ مشکلات موجود اقتصادی و چه به دلیل اشباع حوزه مسکن و زیر ساخت های اقامتی گردشگران، رونق قابل توجهی در بخش ساخت و ساز وجود ندارد و به تبع آن ، برای منابع اعتباری مورد نیاز برای فعالیت های شرکت محدودیت ایجاد می شود. توقع این شرکت آن است که با همیاری همگانی در پرداخت بدهی های معوقه مربوط به ساخت و ساز و عوارضی چون نوسازی، پسماند، فاضلاب بها و خودرو از سویی و همکاری در نگهداری زیبایی های محیطی مانند حفظ فضای سبز و مدیریت پسماند شاهد تحقق مشارکت عمومی در بهبود وضع جزیره زیبای کیش باشیم.

  • نویسنده : محمدرضا بازگیر
  • منبع خبر : کیش نیوز