مدیر توسعه گردشگری و میراث فرهنگی منطقه آزاد کیش از اجرای طرح مقاوم سازی کاخ مرجان این جزیره با ۱۱۰ میلیارد ریال اعتبار خبر داد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش -ماهان مدون در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه طرح مطالعات احیا و مرمت کاخ مرجان این جزیره طی چند سال انجام در نهایت سال ۱۳۹۸ نهایی و به تصویب رسید اظهار داشت: از ۲ ماه گذشته نیز مرحله اول این طرح در قالب مقاوم سازی آغاز شد که در این مرحله ۱۱۰ میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده است.

وی اضافه کرد: بر اساس مطالعات احیا و مرمت این اثر تاریخی ثبت شده مسیرهای اصلی کاخ پیدا و در استحکام بخشی مشخص شد در دوره بعد از انقلاب اسلامی مقدار زیادی الحاقات به این طرح اضافه شده که این الحاقیه ها موجب ازدیاد بیش از حد وزن کاخ و مهمترین عامل ورود آسیب به این اثر است.

تخریب پیوست های کاخ مرجان

مدون با اشاره به بازنشر یک کلیپ در فضای مجازی تحت عنوان تخریب کاخ مرجان گفت: این تخریب ها مربوط به پیوست های کاخ بوده که طبق طرح مطالعاتی مورد تایید وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از بنای اصلی حذف شده است.

وی یادآور شد: تخریب الحاقات به منظور بازیابی پوسته اصلی کاخ و حذف وزن سنگین پیوست های از روی نما و جلوگیری از تخریب بیشتر سازه انجام شده تا مهندسان معماری بتوانند به اصول استاندارد مرمتی اقدام به بهسازی بتن آرمه بنا و استحکام بخشی به آن را انجام دهند.

مدیر توسعه گردشگری و میراث فرهنگی سازمان منطقه آزاد کیش اظهار داشت: پیمانکار طرح بازسازی و مرمت کاخ مرجان تمام اقدامات خود را طبق طرح مطالعاتی و زیر نظر شرکت عمران، آب و خدمات و معاونت گردشگری این سازمان انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه هم اکنون پوسته اصلی این کاخ پدیدار شده است افزود: پیش بینی می شود طرح بعد از ۶ ماه وارد مرحله مرمتی شده که در این مرحله نیز احتمالا حدود ۱۰۰ میلیارد ریال دیگر هزینه داشته باشد.

مدون گفت: کاخ مرجان آخرین بنای ثبت شده دوره پهلوی بوده که سال ۱۳۵۴ بنا شده و اهمیت آن سبک معماری خاص کیش بوده که ترکیبی از سایه و احجام مختف و برگرفته از عناصر مختلف طبیعی این جزیره است.

جزیره کیش دارای ۶ اثر تاریخی و محوطه باستانی ثبت شده در فهرست آثار تاریخی کشور بوده که شهر تاریخی حریره، کاخ مرجان، بازار فرانسوی ها، کاخ الیت، مسجد امیر و ماشه آثار باستانی ثبت شده ای جزیره است.

کیش از جزیره های خلیج فارس در شهرستان بندر لنگه استان هرمزگان است، این جزیره بیضی شکل ۹۱ کیلومتر مربع وسعت دارد که در سال ۱۳۴۹ هیاتی از مشاوران ایرانی و آمریکایی این منطقه را مورد بازدید قرار دادند و به دلیل ویژگی های طبیعی، سواحل زیبای مرجانی و آب زلال اطراف، آن را به عنوان مرکز گردشگری بین المللی ایران انتخاب کردند.

این جزیره از زمان هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان تحت تسلط ایران بوده و با گسترش اسلام این جزیره به دست خلفای اموی افتاده است اما حاکمیت معنوی ایران بر کیش از نامه های نگاشته شده توسط ایشان به زبان پهلوی در دوران مختلف کاملا مشهود است.

از دوران حکومت آل بویه کیش مجددا به حکومتی ایرانی بر می گردد و بعدها در زمان سلجوقیان، اتابکان فارس، ملکوک هرمز آل مظفر و تیموریان این وضع ادامه دارد و در دوره سلجوقیان کیش به بزرگترین مرکز تجاری خالیج فارس تبدیل می شود.

جزیره کیش هم اکنون ۴۴ هزار نفر جمعیت دارد و در ۱۸ کیلومتری کرانه باختری ایران واقع شده و از سال ۱۳۶۱ به عنوان منطقه آزاد شناخته شده است.

  • منبع خبر : روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش