با جذب و تزریق 3 هزار میلیارد ریال برای راه اندازی و اتمام ترمینال جدید فرودگاه کیش ، بسیاری از ساکنین و فعالان اقتصادی جزیره را به افتتاح مهمترین طرح عمرانی کیش در سالهای اخیر امیدوار نموده است

در روزهای اخیر یکی از خبرهای امید بخش در این جزیره زیبا و مرجانی ، پیگیری های مستمر مدیران سازمان منطقه آزاد کیش در جذب ۳ هزار میلیارد ریال عرضه عمومی صکوک به منظور تامین منابع لازم جهت سرمایه گذاری برای ساخت و راه اندازی ترمینال دوم و به نوعی جدید و مدرن فرودگاه بین المللی کیش بود که امیدواری های بسیاری را برای نزدیک شدن به افتتاح مهمترین طرح عمرانی جزیره زیبای کیش در سالهای اخیر بوجود آورده است .

با ساخت و تکمیل این طرح‌ بسیار مهم که در صدر اولویت‌های سازمان منطقه آزاد کیش قرار گرفته است گام های بسیار بلندی برای برنامه ریزی برای افزایش ظرفیت پذیرش مسافر از یک و نیم میلیون نفر به حدود ۶ میلیون نفر در سال و خدمات دهی بخش بار به سه هزار چمدان در ساعت افزایش خواهد یافت و مطمئنا با ایجاد این ترمینال استراتژیک و مهم این ترمینال به دلیل دارا بودن سیستم‌های به روز و تجهیزات ناوبری کاملاً پیشرفته، مدرن ترین ترمینال فرودگاهی کشور در سالهای آتی خواهد بود.

هر چند که در سالهای نچندان دور بدلیل عدم برنامه ریزی نامناسب مدیران سابق سازمان در هدردهی بودجه های میلیاردی منطقه آزاد کیش برای ساخت و اتمام فرودگاه و بندر جزیره هندورابی و یا سایر طرح های غیر قابل توجیه اقتصادی ، عدم راهبرد مناسب و نداشتن توجه لازم به ادامه ساخت و اتمام ترمینال جدید فرودگاه کیش ، ناامیدی های بسیاری را در بین فعالین اقتصادی و ساکنین جزیره زیبای کیش بوجود آورده بود اما با تلاش های شبانه روزی تیم مدیریتی دکتر مظفری بسیای این امید را دارند که این طرح بسیار مهم و حیاتی در دوران مدیریتی ایشان به سرانجام مقصود برسد و جزیره زیبای کیش را صاحب مدرن ترین و پیشرفته ترین  ترمینال فرودگاهی ایران طی سالهای اخیر نماید .

لازم به ذکر است که ساخت پایانه جدید فرودگاه بین المللی کیش در سال ۹۲ و در زمینی به وسعت ۹۰ هزار متر مربع آغاز شد. این پایانه که پس از فرودگاه امام خمینی دومین پایانه بزرگ فرودگاهی کشور است با مساحت ۳۷ هزار و ۶۰۰ متر مربع ظرفیت پذیرش سالانه گردشگران در جزیره کیش را به ۶ میلیون گردشگر افزایش خواهد داد.

پایانه فرودگاه بین المللی کیش از لحظ بزرگی دهانه پایانه و پوشش سه لایه سقف، بزرگترین نمونه طراحی و اجرا شده در خاورمیانه است. اسکلت و سازه این بنا فلزی است و وزن کل سازه‌های فلزی آن ۱۰ هزار تن است. پوشش سقف این پایانه با توجه به بزرگی ابعاد دهانه‌های پایانه (فواصل ستونهای بتنی) از نوع سقف سازه فضا کار انتخاب شده است.

دروازه یا گیت های بازرسی مسافران و گذرنامه، سالن ترانزیت، رستوران به مساحت ۳۳۰۰ متر مربع، ۳ بخش تحویل بار مسافران پروازهای داخلی و ۲ بخش برای پروازهای خارجی، ۵۵ تسمه نقاله جابجایی بار مجهز به سیستم‌های لازم برای کنترل و انتقال بارهای خارج از اندازه، پارکینگی زیر زمینی با ظرفیت ۵۰۰ خودرو، تعداد ۱۵ دستگاه پله برقی و ۱۲ دستگاه آسانسور که ۲ دستگاه آن قابلیت حمل برانکارد را دارد از دیگر بخش‌ها و امکانات پایانه جدید فرودگاه بین المللی کیش است .

  • نویسنده : محمدرضا بازگیر
  • منبع خبر : کیش نیوز