به گزارش کیش نیوز در یک بازدید میدانی که با حضور مهندس عرب، مدیرعامل شرکت عمران، آب و خدمات منطقه آزاد کیش، حسین پژمان ‌، موسس مرکز تحقیقات نخل و جمعی از اصحاب رسانه کیش از نخل های بلوار ایران در جزیره زیبای کیش صورت گرفت مهندس عرب از پیگیری و تلاش های بی وقفه شرکت عمران، آب و خدمات منطقه آزاد کیش در جهت نجات درختان نخل جزیره و بهره وری هرچه بهتر آنها خبر داد.

مهندس عرب، با ابراز امیدواری از حضور حسین پژمان پژهشگر مطرح در حوزه نخل در جزیره زیبای کیش گفت : متاسفانه طی چند سال گذشته نخل های این منطقه دچار آسیب شدند و این امر تاثیر به سزایی در زیبایی شهر گذاشته است که با پیگیری های مدام از دکتر پژمان، موسس مرکز تحقیقات نخل، به عنوان محقق این حوزه، دعوت شد تا راهکاری برای نجات  و بهره وری هرچه بهتر از درختان نخل جزیره اندیشیده شود .

حسین پژمان به بازدید اولیه خود و همکارانش از درختان نخل بیمار جزیره اشاره نمود و گفت : ماحصل بازدیدهای میدانی ما از درختان نخل جزیره ، ارائه سه برنامه کوتاه مدت ۶ ماهه، میان مدت ۲ ساله و بلند مدت می باشد .

پژمان در ادامه افزود : برنامه کوتاه مدت برای ساماندهی وضعیت موجود درختان نخل جزیره ارائه شده است که شامل بسترزایی درختان، تغییر سیستم آبیاری، تغذیه مناسب، گرده افشانی و … خواهد بود .

موسس مرکز تحقیقات نخل، همچنین به برنامه های میان مدت اشاره نمود و گفت  : قرار است طی زمان بندی ۲ ساله، مطالعه دقیقی  از وضعیت آب و خاک منطقه انجام شود که از نتیجه آن بتوان یک برنامه جامعی را تدوین کرد تا نخل خرما به عنوان یک گونه اساسی در منطقه کیش مورد توجه قرار بگیرد.

وی در ادامه با اشاره به شباهت ارقام کشت شده در جزیره کیش به ارقام کشت شده در استان هرمزگان گفت: به نظر میرسد بخش از درختانی که در این منطقه کشت شدند، انتقالی بوده و عمرشان نزدیک به  ۳۰ سال باشد، که ممکن است برخی از آنها طی فرایند نگهداری دچار آسیب شده باشند؛ بنابراین در برنامه بلندمدت قرار است پیمانکاران آموزش کامل ببینند تا به بهترین نحوه ممکن نخل ها نگه داری شوند.

حسین پژمان در ادامه بر لزوم فرهنگ سازی در جزیره تاکید نمود و گفت : در کاشت درختان نخل بهتر است هر دو جنبه زیبایی و اقتصادی آن مدنظر قرار بگیرد به شرط آنکه بر روی مسائل فرهنگی کار شود  تا مردم در فصل باردهی نخل به آنها آسیب نرسانند تا علاه بر جنبه زیبایی، جنبه اقتصادی آن نیز حفظ شود.

همچنین پژمان به وضعیت کم آبی در مناطق جنوبی کشور اشاره نمود و گفت: در خصوص میزان مصرف آب قرار است بر رو  ۴ محور کار شود، بحث اول مربوط به تامین آب می شود  که در این مورد باید مشخص شود که آیا میزان آب موجود توانایی توسعه درختان را دارد، یا خیر که یک مبحث بسیار مهم می باشد .

موسس مرکز تحقیقات نخل در ادامه به مطالعات تفضیلی خاک منطقه آزاد کیش اشاره نمود و گفت : قرار است در افق بلندمدت مطالعات تفضیلی در خصوص وضعیت خاک منطقه صورت بگیرد که برای اجرای شدن این امر از اعماق مختلف زمین نمونه برداری و تجزیه و تحلیل می شود.

حسین پژمان در ادامه صحبت های خود در پاسخ به سوال خبرنگار کیش نیوز در خصوص وجود آفت در درختان خرمای جزیره  گفت : برسی های لازم بصورت میدانی در جزیره در حال انجام می باشد اما یک سری آفات عمومی در تمام منطقه جنوب وجود دارد که مشکل خاصی ایجاد نمی کند ، اما آفت سرخرطومی حنایی می تواند تهدید جدی برای نخل ها باشد، در حال حاضر اثری از این آفت در منطقه دیده نشده که باید بررسی های بیشتر صورت بگیرد.

موسس مرکز تحقیقات نخل در پایان صحبت های خود به موقعیت توریستی منطقه آزاد کیش اشاره نمود و گفت  : با توجه به جنبه های توریستی کیش قرار است درختان و ارقام سازگار مثل انبه و یا گونه های خارجی که مستعد رویش در این منطقه هستند، کشت شوند.

  • نویسنده : محمدرضا بازگیر
  • منبع خبر : کیش نیوز