رئیس مرکز توسعه سلامت کیش گفت: فرهنگ غذایی در این جزیره به دلیل سبک زندگی مردم دچار مشکل است و استفاده فراوان از فست فودها و غذاهای آماده موجب چاقی کیشوندان شده که تهدیدی برای سلامت عمومی است.

به گزارش کیش نیوز ، دکتر محمدرضا رضانیا در نشست خبری به مناسبت هفته سلامت (یکم تا هفتم اردیبهشت) افزود: با وجود امکانات ورزشی و تفریحی فراهم شده، کیشوندان فعالیت ورزشی و بدنی کافی ندارند که این موضوع نیز موجب افزایش وزن می شود.

وی ادامه داد: افزایش وزن و چاقی می تواند زمینه ساز بیماری های دیگر از جمله دیابت، فشارخون، نارسایی هایی قلبی و عروقی و اثر منفی روی کلیه و کبد شود.

این مسوول تاکید کرد: بخش بهداشت و درمان اگر بهترین خدمات را نیز ارائه دهد، تنها ۲۵درصد در تحقق شاخص های بهداشتی و سلامتی تاثیرگذار است و مهارت های فردی، مشارکت و تعامل بین بخش های دولتی و خصوصی از دیگر عوامل مهم این حوزه هستند.

به گفته دکتر رضانیا، تبدیل شدن سلامت به یک موضوع و دغدغه اجتماعی و احساس مسوولیت همگانی موجب نهادینه شدن سلامت پایدار خواهد بود.

رئیس مرکز توسعه سلامت کیش در بخش دیگری از این نشست خبری به تشریح برخی برنامه های اجرا شده سال گذشته پرداخت و اظهار داشت: اجرای طرح های مراقبتی برای دانش آموزان، نونهالان مهدکودک ها، دانشجویان و شناسایی و مشاوره به افرادی که مستعد بیماری های زمینه ای بودند، فلوراید درمانی (واریش فلوراید) در مدارس، آهن یاری برای دختران و برگزاری کلاس های آموزشی بخشی از مهمترین فعالیت های سال ۹۷است.

رضانیا یکهزار و ۳۳۰مورد بازدید از اماکن عمومی و عرضه کنندگان غذا و خدمات در تعطیلات نوروزی و صدور ۱۰ اخطاریه در این مدت و معرفی هشت متخلف به مراجع قضایی را بخش دیگری از عملکرد مرکز توسعه سلامت کیش اعلام کرد.

به گفته وی، توانمندسازی و افزایش مهارت های افراد جامعه برای خود مراقبتی فردی و سازمانی و راه اندازی خانه مشارکت های مردمی از اولویت های کاری امسال این مرکز است.

رضانیا ادامه داد: نظارت های بهداشتی و اجرای طرح های مختلف موجب شده هیچ موردی از انتقال بیماری های شایع در مناطق دیگر به جزیره مشاهده نشود.

وی در عین حال خواستار توجه بیشتر به تامین زیرساخت های بهداشتی و درمانی در حوزه شهرسازی جزیره شد و گفت: برج های زیادی در غرب جزیره وجود دارد که اگر همه آنها مسکونی شوند، دسترسی ساکنان آنها به خدمات سلامت الزامی است و این موضوع با جدیت در شورای سلامت مطرح شده است.

به گفته دکتر رضانیا یک مجتمع مسکونی که حدود ۵۰۰ واحد دارد، جمعیتی بین ۱۵۰۰تا ۲هزار نفر در آن ساکن می شوند که خود نیازمند یک پایگاه سلامت است.

وی در بخش پایانی این نشست خبری با اشاره به برنامه های هفته سلامت، نواختن زنگ سلامت در مدارس، تقدیر از مراقبان و رابطان بهداشت و سلامت، برپایی ایستگاه های سلامت و برگزاری کلاس های آموزشی و ارائه مشاوره های بهداشت و روان را به عنوان مهمترین برنامه های این مناسبت در جزیره اعلام کرد.

  • منبع خبر : کیش نیوز