گردشگری و تبلیغات سالهاست که باهم درتعامل بوده و دو روی یک سکه اند به شکلی که تبلیغات مهم ترین عامل رونق گردشگری یک منطقه است وسایل ارتباط جمعی در دنیای تبلیغات چنان قدرتی دارد که می تواند براحتی باعث رونق و توسعه یک منطقه گردشگری شود امری که سالهاست در جزیره زیبای کیش با اینهمه زیرساخت و پتانسیل گردشگری مغفول مانده است .

در دنیای امروزی و باتوجه به گسترش روزافزون مقاصد گردشگری در کشورهای مختلف و حتی در داخل کشور که در حال جذب روزافزون گردشگر و ایجاد زیرساخت های گردشگری می باشند معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش ، وظیفه دارد تا تبلیغات و اطلاع رسانی زیرساخت ها و پتانسیل های تفریحی و گردشگری این جزیره زیبا و مرجانی که سالهاست مغفول مانده است را برنامه‌ریزی و اطلاع رسانی گسترده نموده و به انجام برساند، زیرا تبلیغات بحث گسترده‌ای است و در این مقوله و یاداشت  برداشت ساده و عمومی از تبلیغات مد نظر نیست، بلکه می بایست با یک برنامه ریزی درست و دلسوزانه تمامی فعالیت‌های گردشگری و تفریحی و خدماتی جزیره کیش را که بتواند جنبه و کارکرد تبلیغاتی داشته باشد را می بایست بصورت گسترده در سطح بین المللی و منطقه ای و داخلی تبلیغات و اطلاع رسانی نمود .

شایان ذکر است که اهمیت تبلیغات در زمینه گردشگری در جوامع توسعه یافته دنیا و حتی کشورهای حوزه خلیج فارس که در زمینه گردشگری رشد قابل توجهی داشته اند  به هیچ وجه قابل چشم پوشی نمی باشد؛ چرا که در نظام سرمایه داری این عرصه نیز، همانند سایر عرصه‌ها هر روز فضایی رقابتی‌تر ایجاد می‌شود. نباید فراموش کنیم که  حتی خارج از مبحث تبلیغات و اطلاع رسانی که می بایست بصورت همیق به آن نگریسته شود ، درعصر ارتباطات و کنونی می بایست به هر کیشوند و فعال اقتصادی به صورت بالقوه به دیده یک مبلغ نگریست و می توان با زمینه سازی برای آموزش عمومی و گسترده جزیره نشینان برای حل این مسئله برنامه ریزی دقیقی نیز داشت زیرا این مهم امری انکار ناپذیر است که از زمانی که تاریخ مکتوب وجود داشته، تبلیغ هم وجود داشته است.

نداشتن مراکز تبلیغاتی و نداشتن سیستم واحد در تبلیغات و بازاریابی در جزیره کیش، یکی از موانع توسعه صنعت گردشگری محسوب می شود. زیرا در بازاریابی گردشگری، بازاریابان و دفاتر آژانس های گردشگری که خود میتوانند بزرگترین مبلغ در جذب گردشگر برای جزیره کیش باشند در یک برنامه ریزی نامناسب و غلط سالهاست این دفاتر فقط به مراکزی جهت تهیه و فروش بلیط مراکز خدماتی و تفریحی و کنسرت ها تبدیل شده و از ریل اصلی خود خارج شده اند در صورتی که این مراکز مهم و استراتیژیک می توانند براحتی نقش عمده‌ ای را در توسعه گردشگری  و جذب توریست و مسافر برای جزیره کیش را ایفا نمایند .

امروزه  یک واقعیت غیر قابل انکار است که در توسعه صنعت گردشگری جزیره زیبای کیش باید از تبلیغات و اطلاع رسانی به عنوان مهمترین ابزار بصورت حرفه‌ای استفاده کرد، زیرا موفقیت تبلیغات و اطلاع رسانی برای زیرساخت ها و امکانات تفریحی و گردشگری کیش مبتنی بر درک صحیح و حرفه‌ای از تبلیغات و اطلاع رسانی درست آن است. چون تبلیغات حرفه‌ای می تواند به عنوان ابزار برنده‌ای برای پیشرفت اهداف پیش برنده در داخل و خارج از کشور مدنظر قرار گیرد. در غیر این صورت فقط  با انجام یکسری همایش و تبلیغات جزئی و پراکنده و شرکت در نمایشگاههای داخلی  و غیرکاربردی که هیچگونه سود و عایدی برای جذب گردشگر برای کیش ندارند هدر دادن وقت، سرمایه و انرژی اینهمه سرمایه گذار و فعال اقتصادی جزیره زیبای کیش می باشد .

در پایان با تمام احترامی که برای دکتر رمضانی معاونت خوب و پرتلاش سازمان منطقه آزاد کیش که چند صباحی می باشد که سکان گردشگری جزیره را بر عهده گرفته است و در طول این مدت کوتاه نیز انصافا فعالیت های بسیار مثبت و خوبی را به سرانجام رسانده است امیدواریم که برای فعالیت‌های تبلیغاتی در صنعت گردشگری جزیره زیبای کیش در مقابل اینهمه رقبای بزرگ گردشگری در منطقه و در دنیای امروز که روز به روز در حال پیشرفت و قدرتمند شدن می باشند  با اعتقاد و ایمان  راسخ  به تبلیغات و اطلاع رسانی که سالهاست مقفول مانده است نگریسته شود زیرا تبلیغات و اطلاع رسانی جزیره کیش برای جذب گردشگر حداکثری هزینه کردن بیهوده نبوده، بلکه نوعی سرمایه‌گذاری بنیادی و اصولی برای پیشبرد اهداف منطقه آزاد کیش است و در صورت اجرای صحیح و اصولی‌ می‌تواند دستاوردهای ارزشمندی را برای این جزیره زیبا و مرجانی و فعالین اقتصادی آن  در طول سالیان متمادی به همراه داشته باشد که در این رابطه ، هدف و وظیفه تبلیغات افزایش ” بازاریابی و بازار افزایی” است و هرگونه بی‌توجهی و عدم بهره‌برداری صحیح از این ابزار، نه تنها عدم موفقیت کل منطقه آزاد کیش را درپی داشته، بلکه موجبات عقب ماندن از رقابت‌ها و سبقت‌های بازاریابی جهانگردی و در نهایت شکست و ورشکستگی صنعت گردشگری جزیره را در دنیای بازاریابی صحیح و اصولی  امروزه در عرصه بین المللی در پی خواهد داشت.

                                                               محمدرضا بازگیر / فعال اقتصادی و تبلیغاتی در جزیره کیش

  • نویسنده : محمدرضا بازگیر
  • منبع خبر : خبرگزاری خبر آنلاین