فائقی بر ضرورت اجرای برنامه های آموزشی به عنوان موثرترین راه پیشگیری از اعتیاد و مواد مخدر تاکید کرد و گفت: برای تحقق این مهم باید از تمام ظرفیت‌های آموزشی در سطح جزیره کیش استفاده کرد.

 به گزارش کیش نیوز ، علی فائقی سرپرست دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کیش در ابتدای سخنان خود ضمن بزرگداشت یاد و خاطره  شهدا، جانبازان، ایثارگران از جمله شهدا و جانبازان مواد مخدر، بر عزم ملی و مشارکت همگانی در کیش تاکید داشت و گفت: با توجه به این که اعتیاد حد و مرزی نمی شناسد، باید طرح کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی  مورد توجه تمام مسئولین این منطقه قرار گیرد و هدف گذاری ها به طور جامع انجام شود.

فائقی در این خصوص بر آسیب های اجتماعی و ارتباط متقابل آن اشاره کرد و افزود: ورود سازمان های مردم نهاد و خیرین در حوزه فرهنگ سازی و پیشگیری از آسیب های اجتماعی، می تواند در مبارزه با مواد مخدر تاثیرگذار باشد.

 وی مسئولیت اجتماعی و تعهد پذیری را دو ویژگی اصلی سازمان های مردم نهاد بر شمرد و اظهار داشت: برندسازی و ایجاد شعارهای پیشگیری از اعتیاد نیازمند ذوق، سلیقه و ظرافت هنری دارد.

همچنین علی فائقی ورزش را یکی از عامل های مهم در پیشگیری از اعتیاد در جامعه عنوان کرد و ادامه داد: با به کارگیری رویکردهای اجتماعی در امر مبارزه با مواد مخدر و کاهش تقاضا به منظور ایجاد نشاط اجتماعی، نیازمند مشاركت های گسترده مردمی هستیم.

سرپرست دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کیش در ادامه سخنان خود بر لزوم اهمیت ورزش بر افراد بهبود یافته که برای همه آحاد جامعه یک موضوع مهم و حیاتی است اشاره کرد و بیان داشت: تاثیرات فیزیولوژیکی ورزش روی مکانیزم‌های مغز بسیار مفید است و ورزش کردن باعث تعاملات موثر میان افراد بهبود یافته می شود.

فائقی بر ضرورت همکاری و هم افزایی تمام دستگاه ها برای مقابله با مواد مخدر در این منطقه تاکید کرد و گفت: با بهره گیری از تجربیات گذشته و راه کارهای مشترک می توانیم جامعه ای عاری از معضلات اجتماعی داشته باشیم.

وی روش های پیشگیری از اعتیاد را ” حمایت های عاطفی، آگاهی بخشی، مراقبت از فضا های آسیب پذیر، پیشگیری وضعی و اراده جمعی” عنوان کرد و اظهار داشت: با “اراده جمعی” و بهره گیری از روش‌های علمی می‌توان جامعه ای عاری از آلودگی به ویروس اعتیاد داشت.

علی فائقی دلیل اصلی روی آوری جوانان به اعتیاد و کاهش سن اعتیاد در کیش را عدم آگاهی و شناخت کافی از خطرات ناشی از مواد مخدر دانست و افزود: با بهره گیری از تمام روش های نوین اطلاع رسانی و فرهنگ سازی، خطرات مصرف مواد افیونی برای جوانان پاک ایران اسلامی به تصویر کشیده می شود و همچنین می توان با کمک کارشناسان حوزه اجتماعی و روانشناسان در راستای جامعه ای عاری از مواد مخدر و جزیره پاک گام برداشت.

فائقی همچنین بر ضرورت اجرای برنامه های آموزشی به عنوان موثرترین راه پیشگیری از اعتیاد و مواد مخدر تاکید کرد و گفت: برای تحقق این مهم باید از تمام ظرفیت‌های آموزشی در سطح جزیره کیش استفاده کرد.

وی با بیان این که تلاش در جهت پیشگیری از اعتیاد تداوم راه شهدای مبارزه با مواد مخدر است، افزود: هدف شوم دشمنان ترویج مواد مخدر در جامعه است و حرکت در مسیر پیشگیری از اعتیاد اقدامی جهادی می‌طلبد و استفاده از تمامی ظرفیت‌های مردمی و دولتی گامی موثر در راستای پیشگیری از اعتیاد است.

فائقی شعار روز شمار امسال به مناسبت گرامیداشت روز جهانی مبارزه با مواد مخدر را شنبه ۳۱ خرداد  “مسئولیت پذیری اجتماعی، توسعه مشارکت های مردمی، کاهش تقاضای مواد مخدر” یکشنبه یکم تیر” “یاری گران زندگی، ارتقای فرهنگ عمومی، پیشگیری از اعتیاد” دوشنبه دوم تیر “پژوهش محوری، تحول، مهار اعتیاد” سه شنبه سوم تیر “تقویت همکاری های بین بخشی و فرابخشی در عرصه مبارزه با مواد مخدر” چهارشنبه چهارم خرداد”مشارکت خیرین، بهره گیری از ظرفیت های مردمی؛ تقویت برنامه های کاهش تقاضای مواد مخدر” پنج شنبه پنجم تیر “تقویت و ارتقای دیپلماسی منطقه ای و جهانی در عرصه مبارزه با مواد مخدر” عنوان کرد.

گفتنی است هشت بار تقدير از سوي دفتر مقابله با مواد و جرم سازمان ملل از ايران در راستاي تقويت ديپلماسي مبارزه با مواد مخدر به عمل آمده است.

 شایان ذکر است “ایران جزو ۱۵ کشور اول جهان در تولید علم در امر مبارزه با مواد مخدر، انجام ۶۴مورد طرح های پژوهش کاربردی در ابعاد مختلف، حمایت از ۵۳ مورد پایان نامه های تحصیلات تکمیلی دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا و بهره گیری از نتایج آنها، سخنرانی دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در شصت و سومین نشست جهانی کمیسیون مواد مخدر در کشور اتریش و تشریح آینده مواد مخدر در جهان، تبیین تاثیر تحریم های ظالمانه آمریکا علیه کشور ایران و ارائه پیشنهادهای کاربردی برای مقابله موثر با معضل جهانی مواد مخدر در جامعه جهانی” از جمله اقدامات صورت گرفته توسط جمهوری اسلامی ایران است.

  • منبع خبر : کیش نیوز