روز کیش فرصتی بسیار مناسب برای شناساندن و تقدیر از تمامی مسئولین ادوار مختلف و فعالان اقتصادی ، سرمایه گذاران و نام آوران پرتلاشی می باشد که با تمام وجود زندگی و سرمایه خود را برای عمران و آبادانی این جزیره زیبای مرجانی تقدیم نمودند و این کیش زیبای امروز که به برترین منطقه گردشگری ایران شهره یافته ، حاصل تلاش های شبانه روزی همه این عزیزان است .

امروز روزی متفاوت برای کیشوندان است و تمامی جزیره نشینان به بهانه نام گذاری ۲۰ آبان  بعنوان  روزکیش برنامه‌های متنوع و شادی را با همکاری سازمان منطقه آزاد کیش برگزار می‌کنند و ما هم سعی داریم که در این یاداشت به ارایه تاریخچه ای از پیدایش این جزیره زیبا و مرجانی بپردازیم

منطقه تاریخی حریره و خیابان‌های قدیمی سفین قدیم گنجینه ای غنی از تاریخ اند. کوچه هایش راوی داستان ها و سرگذشت های مختلفی است و محله به محله اش داستان و حکایتی عجیب دارند. این چنین شد که طرح روز کیش در ۲۰ آبان ۹۷ از طرف سازمان منطقه آزاد کیش به تصویب و تایید رسید تا این بهانه ای باشد، برای معرفی این جزیره زیبا و مرجانی به مردمی که روزگار خود را در آن می گذرانند.  در این راستا در دو ‌سال گذشته برنامه‌های متنوعی در کیش به بهانه این روز برگزار شده است. امسال هم سازمان منطقه آزاد کیش با همراهی بخش خصوصی و همت ساکنین خوب این جزیره زیبا به بهانه روز کیش و با هدف معرفی متمایز و بیشتر آن به کیشوندان و گردشگران، برنامه‌های متنوعی تحت عناوین مختلف در سطح جزیره برگزار می‌کنند.

جزیره زیبای کیش در طول تاریخ پر از فراز و نشیب خود همواره میزبان همه اقوام در سراسر ایران بوده است به طوریکه با توجه به وجود اقوام مختلف در این جزیره بارها و بارها عنوان شده است که کیش یک ایران کوچک در نوع خود است.

در دوران طلایی کیش، مورخان زیادی راجع به این جزیره زیبا و مرجانی اظهارنظر نموده‌اند. بطوریکه با توجه به اسناد تاریخی موجود  ابن خرداد، ابن بطوطه و یاقوت حموی به کیش سفر نموده و در خصوص بزرگی  زیبایی جزیره کیش سخنانی را ایراد نموده اند که حتی سعدی در آثار خود دو جا از جزیره کیش و سفر به آن در این دوران یاد نموده است.

حتی زکریا بن محمد بن محمود قزوینی در آثار البلاد و اخبار العباد خود نوشته است: «قیس جزیره‌ای‌ست در دریای فارس و دورش چهار فرسخ است و آبادانی دارد. شهری در کمال حسن و لطافت در آنجا بنا شده‌است و کشتی‌های هندیان به آن جزیره درآیند و تجارتگاه اهل هند و عجم و عرب است. آب چاه آشامند و حوض‌ها و آب‌انبارها ساخته‌اند.

و این در حالی بود که با توجه به همین اسناد تاریخی از سال ۹۱۲ تا ۱۰۳۱ این جزیره زیبا و مرجانی نیز هم چون جزیره هرمز به دست پرتغالیها افتاد و سرانجام در این سال، امام قلی خان، سپهسالار شاه عباس موفق به فتح خلیج فارس و بحرین و همه جزایر آن شد؛ و از آن پس کیش یکی از جزایر ایرانی خلیج فارس شناخته می‌شود.

تا سال‌های آغازین حکومت محمدرضا پهلوی، کیش مرکز صید ماهی و مرکز تجارت مروارید خلیج فارس بوده‌است که با ورود مروارید ژاپن به بازار ایران، به تدریج از اهمیت مروارید کیش کاسته شده و کیش نیز اهمیت اهمیت مرکز تجارت مروارید را از دست داد.

اما نقطه عطف  و شروع رشد و شکوفایی جزیره زیبای کیش در سال ۱۳۴۹ بود که هیئتی از مشاوران ایرانی و آمریکایی، جزیره کیش را مورد بازدید قراردادند که با توجه به ویژگی‌های طبیعی، سواحل زیبای مرجانی و آب‌های زلال اطراف آن، به عنوان مرکز توریستی بین‌المللی انتخاب گردید. و در دوران پهلوی با استفاده از بودجه دولت اقدام به توسعه جزیره کیش نمودند که به دستور شاه، تمام زیرساخت‌های مدرن از جمله هتل، نمایشگاه بین‌المللی، فرودگاه، کازینو و مراکز اقامتگاهی برای استفاده درباریان ساخته شد.

پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی کشورمان جزیره کیش در سال ۱۳۶۱ به عنوان نخستین منطقه آزاد اقتصادی کشور برگزیده شد  و در سال ۱۳۶۵ شورای انقلاب، کیش را برای سیر و سفر و خرید مردم از بازارهای آن بازگشایی نمود. سال ۱۳۶۵ در واقع سال تجدید حیات کیش با عنوان منطقه آزاد است. از همین زمان با هجوم گردشگران به آن، گسترش بی وقفه ی کیش با ساخت و سازه های گوناگون تجاری، بازارها، گسترش بندرگاه ها، توسعه ی فرودگاه، احداث هتل های تازه، فعالیت های صنعتی و بازرگانی برای صادرات و واردات، فضاهای تفرّجی تازه، میادین، جاده ها، فضای سبز متناسب با نیاز جمعیت و توریست شروع شد و این فعالیت هر روز حجم  بیش تری پیدا کرد و کیش موقعیت شاخص امروزی خود را در بین مناطق آزاد دیگر که بعد از آن شکل گرفته اند با برنامه ریزی های حساب شده کسب نمود .

هرچند که همه ما براستی میدانیم کیش امروز حاصل تلاش های شبانه روزی فعالان اقتصادی و ساکنین پرتلاش و مسئولین دلسوز بسیاری می باشد که در گذر زمان این جزیره بدور از هرگونه امکانات و زیرساخت های لازم  را به یک شهر مدرن و توریستی و مدرن تبدیل نمودند که امروز از آن بعنوان برترین مقصد گردشگری ایران نام برده می شود

بواقع روز کیش فرصت  بسیار مناسبی برای شناساندن و تقدیراز تمامی مسئولین ادوار مختلف و فعالان اقتصادی  و نام آوران پرتلاشی می باشد که با تمام وجود زندگی و سرمایه شان را برای عمران و آبادانی این جزیره زیبای مرجانی کشورمان گذاشتند  .

داشته‌های اقتصادی، گردشگری ، فرهنگی، هنری و تاریخی جزیره زیبای کیش در کنار طبیعت زیبا و بی نظیر این جزیره مرجانی سبب شده که ۲۰ آبان با درایت و دوراندیشی و تلاش های بی وقفه مدیران سازمان منطقه آزاد کیش به نام “روز کیش” نامگذاری گردد.

امید است که در این روز قشنگ و زیبا با مشارکت همگانی  تمامی ساکنین و فعالان اقتصادی پرتلاش جزیره ، سازمان‌ منطقه آزاد ، شرکت های تابعه ، نهادهای مردمی ، اصناف، بازاریان، هنرمندان، اصحاب رسانه و تمامی اقشار مختلف  در برپایی و برگزاری هر چه باشکوه‌تر این روز قشنگ و بیاد ماندنی تلاش نماییم.

  • نویسنده : پرستو بازگیر
  • منبع خبر : کیش نیوز