در بسیای از کشورهای جهان خبرنگاری یکی از سخت‌ترین کارهای دنیاست، شغلی که هنوز جایگاه واقعی و درستی برای آن تعریف نشده و فقط سختی‌هایش برای خبرنگاران مانده است و شهادت شهید صارمی بهانه‌ای شد تا ۱۷ مردادماه را روز خبرنگار بنامند.

همواره روز خبرنگار، برای اهالی رسانه و مطبوعات روزی همانند روزهای دیگر خواهد بود نه کمتر و نه بیشتر بلکه به گمانی شاید فرصت خوبی باشد تا اندکی از سختی‌ها و درد دل‌های خود را با دلنوشته هایمان اینچنین سبک کنیم هرچند که بسیاری از ما دریافته ایم که حرفه خبرنگاری یک شغل نیست و فقط یه علاقه و دوست داشتن است عادت کرده ایم چون میدانیم که خبرنگاران با پا گذاشتن در این حوزه بی جیره و مواجب چشم بینای جامعه می‌شوند و وظیفه رساندن مشکلات و دغدغه‌های مردم به گوش مسوولان را بر دوش می کشند.
و میدانیم که انجام وظیفه فقط نشستن و نوشتن در ساعت‌های تعیین شده و ثابت نیست ، یک خبرنگار ساعت کاری مشخص ندارد و برای انجام وظیفه خود به خصوص در حال حاضر که همه مردم به نوعی با انواع شبکه‌های اجتماعی مجازی در ارتباط هستند و خودشان هم مخابره اخبار را به عهده گرفته اند باید تلاشی شبانه روزی برای گرفتن خبر از منابع رسمی و انتشار در فضای مجازی را هم حتی داشته‌باشند تا جامعه با اخبار ناصواب و حاشیه ای متزلزل نشود.
در روزگاری که از آن به عنوان عصر اطلاعات و فن آوری نام می‌برند، قطعا نقش خبرنگار به عنوان ابزار اطلاع رسانی، نقشی حیاتی و انکار نشدنی تبدیل شده است. در دنیای کنونی با وجود فن آوری‌های ارتباطیِ پیشرفته و متعدد در امر دست یابی سریع به اطلاعات و منابع مختلف و با وجود درگیری‌هایی که به طور آشکار در بیشتر نقاط این کره خاکی فراگیر شده، کسب اطلاعات صحیح و قابل اطمینان، تنها از راه خبرنگاران متعهد است.
یک خبرنگار برای گرفتن اخبار رسمی در وضعیت‌های پیش آمده حتی در پاسی از شب هم در تب و تاب انجام مصاحبه با منابع رسمی است که شاید با تلفن میسر نشود و نیاز به حضور در صحنه داشته‌ باشد وحضور در صحنه وقایع و وضعیت‌های پیش آمده هم گذشته از صرف هزینه برای رفت و آمد نیاز به تلاشی امدادگرانه دارد.
برای نوشتن گزارش و تهیه خبر در مواقع عادی نیز یک خبرنگار با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند که نیاز به دیده شدن این مشکلات از سوی مسوولان و اهتمام در رفع آنها است و خبر باید با صراحت و روشنی و به دور از ابهام و کنایه به دست مخاطب برسد. هم چنین خبری کامل است که به پرسش‌هایی که برای مخاطبانِ خبر به وجود می‌آید، پاسخ بدهد؛ خبرنگاران از مهره‌های اساسی خبر رساندن به مردم هستند که باید با قبول خطر‌های فراوان به واقعیت مسأله پی ببرند و آن را به مردم برسانند و حتی در این راه گاهی جان خود را هم ممکن است براحتی به خطر اندازند.
مشکلات خبرنگاری در سطح کشور و حتی جزیره زیبای کیش که همه نگاه متفاوت تری نسبت به آن دارند مشابه هم است و به موضوعاتی مانند حمایت نشدن ، بیمه نبودن و نداشتن حقوق و مستمری ، مسکن و بسیاری از حلال مشکلات که از آن بی بهره اند و همچنان چشم امیدی به چشمان بینای مدیرانی دارند که همواره در تمامی مسائل و مشکلات جامعه امروزی خبرنگاران را در کنار بوضوح در کنار خود احساس می کنند.

  • نویسنده : محمدرضا بازگیر
  • منبع خبر : کیش نیوز