مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در کنفرانس خبری رونمایی از پوستر سومین جشنواره موسیقی کیش از راه اندازی خانه موسیقی و موزه اقوام ایرانی در جزیره زیبای کیش خبر داد

به گزارش کیش نیوز ، غلامحسین مظفری مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در کنفرانس خبری رونمایی از پوستر سومین جشنواره موسیقی کیش که دیروز با حضور معاونین و مدیران این سازمان، در سالن خوارزمی مرکز همایش های بین المللی کیش برگزار شد؛ نقش خانه موسیقی و موزه اقوام ایرانی را به عنوان یک پیام رسان مناسب برای معرفی ظرفیت های جزیره کیش در سراسر کشور تاکید کرد.

وی موسیقی اقوام و نواحی کیش را حلقه اتصال میان نسل فعلی و گذشته عنوان کرد و اظهار داشت: در شرایط سخت ناشی از شیوع بیماری کرونا ایجاد نشاط، شور و اشتیاق یکی از نیاز های اصلی در جامعه است و باید نسبت به ارتقا و توسعه موسیقی اصیل گام های موثری برداشت.

سعید پورعلی دبیر شورای سیاست گذاری سومین جشنواره موسیقی کیش با بیان این که این رویداد بعد از پرداختن به موسیقی کلاسیک و موسیقی سواحل جنوب ایران در دوره اول و دوم؛ گام بعدی خود را به سمت موسیقی نواحی ایران برداشته است اظهار داشت: موسیقی نواحی یکی از انواع موسیقی سنتی است که ریشه در آداب و رسوم یک قوم و یا ناحیه دارد و از نسل های گذشته به نسل های  آینده می رسد.

وی در همین خصوص افزود: ایران به علت تنوع اقوام، سنن، آداب و تنوع رسوم در حوزه موسیقی نواحی از غنای بسیار بالایی برخوردار است و بخشی از این غنا اشاره به ساختار موزائیکی فرهنگ و قومیت کشور دارد و چاپ کتاب بومیان کیش نیز یک گامی دیگری در ثبت فرهنگ جزیره کیش است.

وی مهمترین اهداف سومین جشنواره موسیقی کیش را “ایجاد بستری مناسب برای آثار موسیقی قومی و محلی، تقویت جریان موسیقی نواحی  با تکیه بر موسیقی سواحل و جنوب کشور” برشمرد و گفت: برگزاری سومین جشنواره موسیقی کیش در شرایطی که در آن قرار داریم یکی از دغدغه های ستاد برگزاری این جشنواره است.

رضا اردلان رئیس سومین جشنواره موسیقی کیش با بیان این که این رویداد در آبان سال جاری همزمان با “روز کیش” برگزار می شود گفت: هدف از برگزاری این رویداد، ایجاد بسترهای مناسب برای عرضه آثار موسیقی قومی و محلی، کشف استعدادهای موسیقی نواحی، ترغیب نسل جوان به هنر متعهد، تاکید بر اصالت و هویت موسیقی ایرانی و معرفی جزیره کیش به عنوان برند موسیقی فاخر است.

اردلان بر لزوم اهمیت تجربیات ارزشمند برگزاری ۲دوره گذشته این جشنواره اشاره داشت و خاطرنشان کرد: با حضور صاحب ‌نظران و اساتید برجسته موسیقی ایران و با رویکردِ تعالی اصالت و فرهنگ حرکات آیینی اقوام ایرانی، این جشنواره به صورت غیر رقابتی برگزار خواهد شد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: با رعایت ضوابط بهداشتی، ستاد برگزاری جشنواره در مراسم اختتامیه این رویداد ضمن این که یکی از پیشکسوتان موسیقی ایران تجلیل خواهد شد توسط هیئت داوران ۸گروه منتخب برای بخش پایانی این رویداد انتخاب می شوند.

حمید هادی به عنوان دبیر هنری سومین جشنواه موسیقی کیش برگزاری این جشنواره را گرد همایی و رقابت سازنده هنرمندان و ارتقای سطح  موسیقی آینی و ایجاد فرصت برای حمایت از گروه های موسیقی و حرکات آینی عنوان کرد و گفت: بهره مندی از تجربیات ارزشمند گذشته و رویکرد تعالی اصالت و فرهنگ حرکات آینی اقوام ایران از اهداف اصلی این رویداد است.

وی محوریت های برگزاری نخستین جشنواه موسیقی کیش را معرفی ظرفیت های جزیره کیش، خلیج فارس، صلح و مهرورزی و لالایی های مادرانه ایران زمین بر شمرد و ادامه داد: بخش دوم این جشنواره نیز با محوریت موسیقی جنوب و نوار ساحلی از استان های جنوبی کشور از خلیج فارس تا دریای عمان با موسیقی های غنی و با اصالت برگزار شد.

حمید هادی دبیر هنری سومین جشنواه موسیقی کیش این رویداد را موسیقی حرکات آینی ایران و گردشگری هنری عنوان کرد و افزود: کیش قابلیت برگزاری جشنواره هایی در سطح  ملی و فراملی دارد و با برگزاری این رویداد می توانیم جذابیت های این موسیقی را به سراسر کشور گسترش دهیم.

وی محوریت های این رویداد را موسیقی کار و زندگی مناطق ایران، کار آوا و نوآوری در آواهای قدیمی، به روز رسانی ملودی های عامیانه بر شمرد و گفت: روایت جشن ها و آیین مراسم های شادی مردم مناطق ایران، اجرای گروه های موسیقی منتخب در مکان های عمومی بر اساس جدول برنامه ریزی شده است.

در پایان نشست، از پوستر سومین جشنواره موسیقی کیش رونمایی شد.

  • منبع خبر : کیش نیوز