رئیس واحد کار و خدمات اشتغال سازمان منطقه آزاد کیش از بروزرسانی سامانه هوشمند اشتغال با هدف ثبت قراردادهای کارکنان و کارگران و امکان دسترسی آنها به این اطلاعات خبر داد.

به گزارش کیش نیوز و به نقل از خبرگزاری فارس ، محمدعلی جلایر رئیس واحد کار و خدمات اشتغال این منطقه آزاد با بیان اینکه راه اندازی سامانه هوشمند در راستای دستیابی به اهداف دولت الکترونیک، موجب کاهش مراجعات اداری و تسهیل دسترسی شرکت ها به قوانین کار می شود گفت: پیش از این، قرارداد ۱۲ هزار کارگر در سامانه هوشمند اشتغال ثبت شده و تنها اطلاعات کارگران قابل مشاهده بود، اما در حال حاضر با به روز رسانی این درگاه الکترونیکی،کارگران و کارکنان می توانند به فایل قراردادها نیز دسترسی داشته باشند.

وی افزود: طبق ماده ۱۰ قانون اشتغال در مناطق آزاد و همچنین ماده ۱۰ قانون کار در سرزمین اصلی، قرارداد بین کارفرما و کارگر در ۳ نسخه تنظیم می شود و هرنسخه باید در اختیار کارگر، کارفرما و اداره کار محل فعالیت قرارگیرد که با راه اندازی این سامانه هوشمند، دو ماده قانون اشتغال به خوبی رعایت خواهد شد.

رئیس واحد کار و خدمات اشتغال سازمان منطقه آزاد کیش ضمن اشاره به اینکه هرگونه اطلاعات مربوط به قرارداد، تغییرات آن و همچنین روند ترک کار باید در سامانه هوشمنداشتغال ثبت شود عنوان کرد: کارفرما موظف است برای جلوگیری از هرگونه ادعایی مبنی بر اخراج شدن و خسارت های احتمالی اطلاعات ترک کار کارگر را در سامانه ثبت کند تا در صورت مراجعه کارگر، طبق اطلاعات درج شده در سامانه، صحت یا عدم صحت امر قابل استناد باشد.

وی در ادامه اظهار داشت: مفاد قانون کار در سرزمین اصلی ۲۰۳ ماده بوده، در صورتیکه برای تسهیل امور در مناطق آزاد این رقم به ۵۱ ماده کاهش داشته و ساده تر شده است.

جلایر با بیان اینکه تمامی امور با توافق بین کارفرما و کارگر انجام می شود اما به معنای از بین رفتن حقوق هیچ یک از طرفین نیست افزود: با راه اندازی مجدد این سامانه وظایف و مسئولیت های کارگران و کارفرمایان در قبال یکدیگر ثبت و حقوق هر دو طرف بیشتر رعایت خواهد شد.

رئیس واحد کار و خدمات اشتغال کیش گفت: کارگر یا کارفرما به محض ورود به سایت JOB.KISH.IR و وارد کردن شماره همراه، از سوی سامانه پیامکی سازمان منطقه آزاد کیش رمز عبور دریافت می کنند.

وی در پایان افزود: کارفرما می تواند با وارد کردن رمز عبور قرارداد و اطلاعات کارکنان خود را در سامانه بارگذاری و ثبت کند؛ همچنین کارکنان و کارگران می توانند قراردادهای خود را مشاهده و دریافت کنند.

  • منبع خبر : خبرگزاری فارس