معاون توسعه مدیریت سازمان منطقه آزاد کیش، اجرای طرح ساماندهی نوار ساحلی کیش با رویکرد علمی و تخصصی را از اقدامات ماندگار در سطح جزیره کیش عنوان کرد و افزود : طرح ساماندهی سواحل کیش مطابق با طرح جامع کیش اجرا خواهد شد.

به گزارش  روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش ، ناصر آخوندی معاون توسعه مدیریت اين سازمان در نشست هم اندیشی اجرای طرح ساماندهی و طراحی شهری نوار ساحلی کیش بر اساس استاندارد های زیست محیطی گامی دیگر برای ایجاد درآمد پایدار در این منطقه برشمرد و گفت: انتخاب سرمایه گذار و شیوه واگذاری غرف، طبق ضوابط شورای سیاست گذاری سازمان منطقه آزاد کیش مشخص می شود.
آخوندی در ادامه تصریح کرد: طرح ساماندهی سواحل کیش مطابق با طرح جامع کیش اجرا خواهد شد.
وی خاطر نشان کرد: سازمان منطقه آزاد کیش با اجرای طرح ساماندهی سواحل کیش “واگذاری غرف و دریافت اجاره بها” در قالب درصد از فروش؛ ضمن ایجاد درآمد پایدار برای این سازمان، منافع سرمایه گذاران را نیز در نظر گرفته است.
سعید پورعلی معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش بر لزوم اهمیت اجرای طرح ساماندهی سواحل کیش اشاره داشت و افزود: در کنار اجرای این طرح ارزشمند، توجه ویژه به مسائل پدافند غیر عامل از اولویت های سازمان منطقه آزاد کیش است.
پورعلی اهتمام ویژه به چشم انداز طرح جامع و اجرای طرح ساماندهی سواحل کیش با هدف جذب گردشگر به جزیره را مهم و از ضرورت های این طرح عنوان کرد.
علی عرب معاون عمرانی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد کیش زیر ساخت های گردشگری از جمله”مراکز خرید، اقامتي، مجموعه های تفریحی و گردشگری، ارائه خدمات با کیفیت و نوار ساحلی کیش” را از جذابیت های بارز این منطقه معرفی کرد و اظهار داشت: ایجاد زیبایی بصری و ساماندهی پارکینک ها، سرویس بهداشتی و نمازخانه ها از جمله اقدامات این طرح محسوب می شود.
عرب افزود: پس از تصویب شورای سیاست گذاری و اعضای هیئت مدیره سازمان منطقه آزاد کیش طرح ساماندهی سواحل کیش اجرا می شود.
وی توسعه گردشگری ساحلی را از اهداف مهم طرح ساماندهی سواحل کیش برشمرد و گفت: با ضابطه مند شدن بهره برداری های و ایجاد درآمدهای پایدار از واگذاری غرف، می توانیم گام های موثری در این مسیر برداریم.
به گفته عرب با ابلاغ قوانین به بهره برداران با محوریت توجه به محیط زیست، نظارت های حداکثری در این زمینه انجام خواهد شد.
همچنین قدسيه نجار مدیر GIS معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش در خصوص طرح ساماندهی و طراحی شهری نوار ساحلی کیش بیان داشت: این پروژه از سال ۹۸ مورد بررسی قرار گرفت و سال گذشته به صورت جدی با همراهی مشاور و همکاران ما مطالعات و‌بررسی های مربوط به طرح آغاز شده است.
نجار ضمن تشریح شرایط کنونی و پس از اجرای طرح ساماندهی در نوار ساحلی تصریح کرد: مهمترین اهداف اجرای این طرح افزایش کیفیت شکل ظاهری خدمات دهی در سواحل کیش، ایجاد درآمد پایدار،حذف واسطه ها در واگذاری های غیر اصولی غرف و واگذاری به بهره بردار واقعی، رعایت جدی مسائل زیست محیطی و استاندارد سازی فضای سواحل فراخور نیاز ساکنان و گردشگران است.
نجار در خصوص چگونگی واگذاری سازه های ارائه خدمات در نوار ساحلی گفت: فضاهای ساحلی به سه دسته کلی تقسیم شده که فضاهای خرد با متراژ و سرمایه گذاری کمتر مانند ایستگاه های دوچرخه و دکه های عکاسی و اغذیه فروشی که سازمان به صورت مزایده واگذار می کند.
وی در ادامه افزود: متراژ فضاها و‌ حجم سرمایه متوسط مانند رستوران، کافی شاپ و کلوپ های تفریحات دریایی به صورت فراخوان دو مرحله ای با توجه به صلاحیت بهره برداران واگذار می شود،
به گفته نجار فضاهای کلان و سرمایه گذاری های بزرگ مانند مارینا پارک ها و فضاهای چند منظوره با ارائه طرح و تصویب در کمیته تخصصی و‌کمسیون واگذار خواهد شد.
همچنین علی اکبری نماینده مشاور طرح ساماندهی و طراحی شهری نوار ساحلی کیش از ۱۲ جلد مطالعات مربوط به این پروژه خبر داد و‌ با تشریح اهداف اجرای آن گفت: توسعه گردشگری مبتنی بر محیط طبیعی، تاریخی، بومی و حفظ زیست بوم جزیره از مسائل مهمی بوده که در بررسی های ما مد نظر قرار گرفته است.
اکبری ارتقا آوازه کیش به عنوان مقصد نمونه گردشگری ساحلی – دریایی در مقیاس ملی، با اقتصاد پویا و‌ توسعه پایدار و‌ همچنین جزیره ای سبز و متکی بر فناوری های نوین و انرژی های تجدید پذیر را از هداف کلان این طرح عنوان کرد.
وی در ادامه با بیان اینکه در طرح ساماندهی و طراحی شهری نوار ساحلی کیش ۱۰۰ سیاست اجرایی تدوین شده است افزود: کیش می تواند پایلوت موفق ایجاد جزیره ای سبز باشد و با توجه به بررسی نمونه ای ۱۵ کشور در ۵۰ محور ساحلی، همچنین برداشت از تجارب جهانی، ظرفیت های مطلبوبی چون کلبه هور، کشتی یونانی و دیگر سایت ها در این منطقه وجود دارد که برنامه هایی بلند مدت و میان مدت برای توسعه نواحی شمالی و شرقی همچنین غرب و جنوب جزیره متناسب با معماری بومی کیش در طرح دیده شده است.

  • منبع خبر : روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد کیش