علی عرب از توسعه گردشگری ساحلی کیش با جاذبه های طبیعی و صیانت از محیط زیست، که می تواند این منطقه را به بزرگترین کانون گردشگری ساحلی تبدیل کند خبر داد

به گزارش  روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش ، علی عرب معاون عمرانی و زیربنایی این سازمان ، در نشست هم اندیشی اجرای طرح ساماندهی و طراحی شهری نوار ساحلی کیش؛ توسعه گردشگری ساحلی را از اهداف مهم طرح ساماندهی سواحل کیش برشمرد و گفت: با ضابطه مند شدن بهره برداری ها و ایجاد درآمدهای پایدار از واگذاری غرف، می توانیم گام های موثری در این مسیر برداریم.
علی عرب نشست هم اندیشی طرح ساماندهی سواحل کیش را نتیجه دو سال تلاش سازمان منطقه کیش و پیگیری های شخص مدیرعامل این سازمان عنوان کرد و افزود: جاذبه های طبیعی و گردشگری نوار ساحلی کیش یکی از ظرفیت های این منطقه برای جذب گردشگران از نقاط مختلف کشور به جزیره است.
علی عرب معاون عمرانی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد کیش زیر ساخت های گردشگری از جمله”مراکز خرید، اقامتی، مجموعه های تفریحی و گردشگری،دوش های صحرایی، ایجاد زیرساخت های آب، برق، فاضلاب،ارائه خدمات با کیفیت و نوار ساحلی کیش” را از جذابیت های بارز این منطقه معرفی کرد و اظهار داشت: ایجاد زیبایی بصری و ساماندهی پارکینگ ها، سرویس بهداشتی و نمازخانه ها از جمله اقدامات این طرح محسوب می شود.
عرب نزدیک بودن امکانات گردشگری سواحل کیش در فضای ۶۰ متری زیست محیطی را نیازمند اجرای طرح ساماندهی سواحل در این منطقه عنوان کرد.
عرب افزود: پس از تصویب شورای سیاست گذاری و اعضای هیئت مدیره سازمان منطقه آزاد، طرح ساماندهی سواحل کیش اجرا می شود.
به گفته عرب با ابلاغ قوانین به بهره برداران با محوریت توجه به محیط زیست، نظارت های حداکثری در این زمینه انجام خواهد شد.
وی تدوین برنامه های راهبردی را از اقدامات مهم طرح ساماندهی سواحل در راستای اصلاح ساختار معماری و بصری در منطقه آزاد کیش برشمرد و اظهار داشت: مطالعات و بررسی این طرح در معاونت های سازمان و بخش های مختلف شرکت های تابعه با راهبری مدیریت GIS سازمان محقق می شود.
به گفته عرب تحقق این امر باعث افزایش ظرفیت بهره برداری سواحل شده و سطح فعالیت ها در این مناطق ۲ برابر و تراکم نیز ۳ برابر می شود و درآمدهای حاصل از این طرح جزو درآمدهای پایدار شهری خواهد بود.
وی با اشاره به این که هزینه ها در حوزه شهری بر عهده شرکت عمران،آب و خدمات منطقه آزاد و مدیریت شهری است عنوان کرد: طبق اساسنامه‌ ساز و کارهای واگذاری و درآمدها سبب توسعه گردشگری ساحلی کیش می شود.
معاون عمرانی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد کیش در خصوص بازنگری طرح جامع، گفت: این طرح باید در سال ۹۴ بازنگری می‌شد که متاسفانه انجام نشده و باید نسبت به بازنگری آن اقدام کنیم همچنین طرح ساماندهی سواحل براساس طرح جامع بعد از تصویب در شورایعالی معماری شهرسازی و توسط هیات نظارت قابلیت اجرا خواهد داشت.
علی عرب در ادامه تاکید کرد: طرح ساماندهی سواحل،بازنگری طرح جامع کیش و طرح جامع بندر و فرودگاه تکمیل شده و بعد از تصویب می توانیم این طرح های را به مرحله بهره برداری برسانیم.
همچنین قدسیه نجار مدیر GIS معاونت عمرانی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد کیش در خصوص طرح ساماندهی و طراحی شهری نوار ساحلی کیش بیان داشت: این پروژه از سال ۹۸ مورد بحث قرار گرفت و سال گذشته به صورت جدی با همراهی مشاور و همکاران کارهای مطالعاتی و‌بررسی های مربوط به طرح آغاز شده است.
نجار ضمن تشریح شرایط کنونی و پس از اجرای طرح در نوار ساحلی تصریح کرد: مهمترین اهداف اجرای این طرح افزایش کیفیت شکل ظاهری خدمات دهی در سواحل کیش، ایجاد درآمد پایدار،حذف واسطه ها در واگذاری های غیر اصولی غرف ارائه خدمات در سواحل و واگذاری به بهره بردار واقعی، رعایت جدی مسائل زیست محیطی و استاندارد سازی فضای سواحل فراخور نیاز ساکنان و گردشگران است.
وی در خصوص چگونگی واگذاری سازه های ارائه خدمات در نوار ساحلی گفت: فضاهای ساحلی به سه دسته کلی تقسیم شده که فضاهای خرد با متراژ و سرمایه گذاری کمتر مانند ایستگاه های دوچرخه و دکه های عکاسی و اغذیه فروشی که سازمان به صورت مزایده واگذار می کند، فضاهای متوسط متراژ و‌حجم سرمایه متوسط مانند رستوران، کافی شاپ و کلوپ های تفریحات دریایی به صورت فراخوان دو مرحله ای با توجه به صلاحیت بهره برداران واگذار می شود، فضاهای کلان و سرمایه گذاری های بزرگ مانند مارینا پارک ها و فضاهای چند منظوره با ارائه طرح و تصویب در کمیته تخصصی و‌کمسیون واگذار خواهد شد.
همچنین علی اکبری نماینده مشاور طرح ساماندهی و طراحی شهری نوار ساحلی کیش از ۱۲ جلد مطالعات مربوط به این پروژه خبر داد و‌ با تشریح اهداف اجرای آن گفت: توسعه گردشگری مبتنی بر محیط طبیعی، تاریخی، بومی و حفظ زیست بوم جزیره از مسائل مهمی بوده که در بررسی های ما مد نظر قرار گرفته است.
اکبری ارتقا آوازه کیش به عنوان مقصد نمونه گردشگری ساحلی – دریایی در مقیاس ملی، با اقتصاد پویا و‌ توسعه پایدار و‌ همچنین جزیره ای سبز و متکی بر فناوری های نوین و انرژی های تجدید پذیر را از هداف کلان این طرح عنوان کرد.
وی در ادامه با بیان اینکه در طرح ساماندهی و طراحی شهری نوار ساحلی کیش ۱۰۰ سیاست اجرایی تدوین شده است افزود: کیش می تواند پایلوت موفق ایجاد جزیره ای سبز باشد
اکبری در رابطه با بررسی نمونه ای ۱۵ کشور در ۵۰ محور ساحلی و برداشت از تجارب جهانی، ظرفیت های مطلوبی چون کلبه هور، کشتی یونانی و دیگر سایت ها در این منطقه اظهار داشت: برنامه هایی بلند مدت و میان مدت برای توسعه نواحی شمالی و شرقی همچنین غرب و جنوب جزیره متناسب با معماری بومی کیش در طرح دیده شده است.

  • منبع خبر : روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد کیش