استرس ناشی از بحران مقابله با شایعات در مورد ویروس کرونا در فضای مجازی و انتقال این استرس به جامعه به اشکال متفاوت نشان می دهد که اگر کرونا هم کاری به ما نداشته باشد، این هول و هراسی که خودمان در فضای مجازی به راه انداخته ایم، آخر قاتل مان خواهد شد .

در پی انتشار شیوع کرونا در برخی از شهرهای کشور متاسفانه اخیرا افرادی در شبکه های مجازی دانسته یا ندانسته در جزیره کیش با ایجاد پیام‌های کاذب و استرس آور و فقط به صرف دلسوزی های بیمورد و غیرکارشناسی شده و انتشار آن با عبارات هیجان‌زا، احساسات ساکنین و گردشگران  را نشانه گرفته اند و سبب گردیده دروغ و ترس در جامعه رسوخ پیدا کرده و تبدیل به یک ترس عمومی شود.

تولید و پمپاژ اخبار غیر موثق و عمدتاً شایعات بسیار زیاد مربوط به ویروس کرونا این حقیقت تلخ را به ما یادآوری کند که به شدت نیازمند اهتمام به آموزش سواد رسانه ای در سطح جامعه و بخصوص فضای مجازی کیش به منظور مقابله با شایعات و تأثیر چشمگیر آن در مخدوش نمودن امنیت ، اقتصاد و آرامش فکری و روانی مردم هستیم.

در روزهای اخیر ویروسی که حتی به گفته بسیاری از پزشکان و مقابله کنندگان با این ویروس کم خطرتر از بیماری آنفلونزا است به سرخط بسیاری از اخبار و به ویژه به یکی از کلیدواژه های مهم و پراستفاده در فضای پرحاشیه مجازی و حتی زندگی روزمره مردم تبدیل شده است؛ بیشتر این اخبار هم عموماً شایعاتی است که  در فضای ملتهب و بسیار هیجان ساز فضای مجازی راجع به  این ویروس پخش شده و متاسفانه همچنان در حال انتشار است.

آن چه در این بین قابل توجه و البته قابل تأمل است این که با وجود اعلام های چند باره وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی به عنوان مرجع رسمی انتشار اخبار مربوط به کرونا، اما متاسفانه شاهد ترس و  مردم هراس ناشی از شیوع این بیماری در فضای مجازی و عموما شبکه های اجتماعی هستیم و به تعبیر یکی از دوستان ، اگر کرونا هم کاری به ما نداشته باشد، این هول و هراسی که خودمان به راه انداخته ایم، آخر قاتل مان خواهد شد .

لذا امروز و در برهه کنونی ساکنین و گردشگران خوبی که جزیره زیبای کیش را بعنوان مقصد گردشگری خود انتخاب می کنند نیاز به آرامش و توجه بیشتری دارند و باید تمهیدات لازم را جهت آرام‌سازی جو ملتهب جامعه به کار برد. لذا همانگونه که همگی هم میدانیم یکی از مواردی که سیستم ایمنی بدن را براحتی تضعیف می‌کند اضطراب و استرس  است و می بایست در اینگونه مواقع  احساسات منفی مانند استرس، ناراحتی، ترس، نگرانی را باید از خود  و اطرافیانمان دور نگه داشته و تلاش کنیم که افزایش آرامش و امید و با  ارائه راهکارهای درست و صحیح و بدور از هرگونه هیجان های کاذب فضای مجازی  نشاط و آرامش را دوباره به جامعه برگردانیم .

هرچند در حال حاضر برای بازگشت آرامش به جامعه به نظر میرسد که سیستم های امنیتی و یا شورای تامین جزیره در این خصوص ورود پیدا کرده و با برخورد شدید با اینگونه شایعه سازان و موج سوران  فضای کاذب و بدون مسئولیت پذیر مجازی برخورد شدید نموده و به بسیاری از این کاربران فعال در تلگرام ، اینستا و یا واتساپ یادآوری نمایند که با انتشار و کپی‌کردن بیمورد هر پیام کذب یا واقعی در فضای مجازی، می‌بایست پاسخگوی تبعات و عواقب آن در سیستم های امنیتی و یا قضایی باشند.

در آخر هم در این مطلب به تمامی ساکنین و گردشگران عزیزی که جزیره زیبا و مرجانی کیش را بعنوان مقصد گردشگری خود انتخاب می کنند اطمینان قلبی خواهیم می دهیم که با توجه به تمهیدات بسیار خوب ساکنین و فعالان اقتصادی خوب و مدیران پرتلاش منطقه آزاد کیش این جزیره مرجانی عاری از هرگونه ویروسی بنام کرونا  و شایعاتی از این دست بوده و همچنان بعنوان بهترین و اولین مقصد گردشگری در کشورمان پذیرای گردشگران و هموطنان عزیزمان خواهد بود .

  • نویسنده : محمدرضا بازگیر
  • منبع خبر : کیش نیوز