ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران هرمزگان در پی هشدار بارندگی و احتمال بارش باران قابل ملاحظه آماده‌باش صددرصدی اعلام کرد.

به گزارش کیش نیوز و به نقل از ایرنا ، استاندار هرمزگان عصر پنجشنبه در نشست این ستاد اظهار داشت: آماده‌باش صددرصدی در هرمزگان به خاطر ۲ رویداد شامل شرایط این روزهای کشور پس از ترور ناجوانمردانه سردار شهید سهبد قاسم سلیمانی و دیگری هشدار بارندگی و احتمال سیلاب است.

فریدون همتی اظهار داشت: باتوجه به هشدار هواشناسی درخصوص رگبار شدید باران  و رعد وبرق گاهی همراه با  تگرگ ،تندباد شدید و مواج شدن دریا همه مرخصی‌های مدیران و مسوولان اداره‌ها و نهادهای زیر مجموعه دولت لغو می‌شود.

وی ادامه داد: براساس پیش‌بینی هواشناسی مردم استان در ۲ روز پیش رو شاهد بارش‌ باران خوبی خواهند شد و اداره‌ها و نهادهای متولی باید قبل، عین و بعد از بارش‌ها آمادگی کاملی داشته و خدمات‌دهی خود را به بهترین شیوه ادامه بدهند.

رییس ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران هرمزگان در خصوص مدارس فرسوده و ناایمن گفت: در هر منطقه‌ای که لازم باشد مدارس تعطیل شده و مراقبت‌های لازم در خصوص مدارس فرسوده و ناایمن انجام شود.

استاندار هرمزگان افزود: اداره‌های متولی تمهیدهای لازم را در خصوص تامین آذوقه، آب، برق و ارتباطات بکارگیرند تا در مدت بارندگی مشکلی برای مردم ایجاد نشود.

همتی افزود: با توجه به اینکه امروز و جمعه گردشگران در این استان حضور داشته و به کنار ساحل خلیج‌فارس می‌روند تدابیر لازم برای آنها بکارگرفته شود.

همه مرخصی‌ها و ماموریت‌های غیر ضروری مدیران و مسوولان هرمزگان لغو شد

دبیر ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران هرمزگان هم در این نشست بیان داشت: امشب احتمال آغاز بارش‌ها از بندرجاسک وجود دارد که به همین خاطر، همه مرخصی‌ها و ماموریت‌های غیر ضروری مدیران و مسوولان لغو می‌شود و آنها باید در محل مسوولیت خود حضور داشته باشند.

رضا مدرس ادامه داد:ساکنان و حاضران در شهرستان‌های بندرعباس، میناب، سیریک و بخش‌هایی از بندرخمیر شاهد بیشترین میزان بارش‌ها طی بازه زمانی ۲ روز آینده خواهند شد و بیشترین میزان باران از عصر و شب جمعه تا بامداد شنبه خواهد بارید.

وی اضافه کرد: برای بندرعباس با توجه به پیش بینی‌های انجام شده و میزان جمعیتی که از بارندگی در آن متاثر می‌شوند باید اقدام‌های ویژه انجام شود و همچنین با توجه به بارش‌های گذشته نقاط آبگیر شهر بندرعباس مشخص است که انتظار می‌رود شهرداری بندرعباس نسبت به استقرار اکیپ‌هایی در آن محل‌ها اقدام کند تا درصورت لزوم خدمات‌رسانی به سرعت انجام شود ولی این موضوع نباید مسوولان را از سایر شهرستان‌ها غافل کند.

احتمال ۱۰ و نیم میلیون متر مکعب بارش باران وجود دارد

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان خاطرنشان کرد: خورها و شبکه دفع آب‌های سطحی شهر باید چیزی حدود ۱۰ تا ۱۰ و نیم میلیون متر مکعب آب را از سطح شهر دفع کنند و احتمال همزمانی بیشترین میزان بارش با مد حداکثری وجود دارد که با توجه به این موضوع مسوولان شهری باید در کنار شبکه دفع آب‌های سطحی راهکارهای دیگر را هم بکار گیرند.

دبیر ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران هرمزگان اشاره کرد: نیاز است به خورها و بافت فرسوده و ناایمن شهر بندرعباس توجه ویژه‌ای شود و توجه کرد که احتمال سرریز شدن خورها و ورود آب به منازل وجود دارد.

مدرس عنوان کرد: مسیرهای جایگزین برای مواقع ضروری و همچون آبگرفتگی معابر جهت عبور دادن ترافیک مشخص شود تا برای مردم مشکلی در ترددهای ضروری ایجاد نشود.

وی اشاره کرد: بانوان باردار، سالمندان و افراد نیازمند به مراقبت‌های ویژه در شهرستان‌ها به نزدیک‌ترین مرکز درمانی منتقل شوند تا از میزان ترددها در زمان بارندگی کاسته شود.

احتمال سرریز شدن سدهای هرمزگان

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار هرمزگان همچنین یادآور شد: با توجه به احتمال سرریز شدن سدها بررسی‌هایی لازم درخصوص نیاز یا بی‌نیازی از تخلیه سکونتگاه‌های پایین دست و اسکان موقت ساکنان آنها انجام شود.

مدرس خاطر نشان کرد: همچنین با توجه به وزش شدید باد به همراه باران تدابیر لازم برای ذخایر آب، آذوقه و انرژی بکارگرفته شده و به پالایشگاه‌ها اعلام شده تمهیدهای ایمنی را باتوجه به احتمال صاعقه بکار گیرند.

وی که زمانی مدیرکل نوسازی مدارس هرمزگان بود، اظهار داشت: مدارس تخربی و فرسوده مورد توجه ویژه قرارگرفته و درصورت امکان دانش آموزان جابه‌جا شوند.

دبیر ستاد ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران هرمزگان اشاره کرد: فرمانداران در شرایط بحران می‌توانند از ماشین آلات بخش خصوصی و معادن استفاده کنند براساس نص صیرح قانون در شرایط بحرانی دستور فرماندار دستور قضایی محسوب می‌شود و می‌توان ماشین آلات متخلفان از این دستور را در زمان بحران توقیف کرد.

بیشترین میزان بارش در ساعت ۳ بامداد شنبه

مدرس پس از پایان نشست ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران هرمزگان با حضور در نشست خبری برای تشریح برنامه‌های این ستاد گفت: باید شرایط را با کمک رسانه‌‎ها مدیریت کرد و به مردم اطلاعات داد.

رضا مدرس اشاره کرد: حجم بالای بارش پیش‌بینی شده ( ۶۰ تا ۱۲۰ و حتی ۱۵۰ میلی‌متری) در بازه زمانی ۱۲ ساعت که درصورت تحقق چیزی حدود ۱۰ تا ۱۰ و نیم میلیون متر مکعب خواهد شد موجب راه افتادن روان آب به خصوص در سطح شهر  بندرعباس می‌شود.

وی ادامه داد: پیش‌بینی شده در روز شنبه همزمان با بارش باران، باد با سرعتی حدود ۶۰ کیلومتر برساعت بوزد و مد هم در حالت حداکثری خود باشد.

دبیر ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران هرمزگان افزود: براساس پیش بینی انجام شده بارش باران در ساعت سه صبح روز شنبه به اوج برسد که مردم باید اطلاع داشته باشند.

مدرس اشاره کرد: احتمال طغیان رودخانه‌ها، آبگرفتگی آبنماها و سیلاب وجود دارد که برای پیشگیری از بروز تلفات انسانی با راهور و دهیاران جهت مسدود کردن آبنماها هماهنگی شده و از مردم تقاضا داریم تردد غیر ضروری نداشته باشند.

حتی ۷ سانتی‌متر روان آب هم برای عبور از آبنماها خطرناک است

وی ابراز داشت: حتی هفت سانتی‌متر روان آب هم شرایط را برای عبور از آبنماها خطرناک می‌کند و مردم نباید تنها به بینایی خود اعتماد کرده و از مسیر عبور کنند.

دبیر ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران هرمزگان گفت: پیش بینی شده از جمعه بعد از ظهر شاهد سرریز سدهای استقلال میناب، شمیل و نیان باشیم که درصورت نیاز نسبت به تخلیه سکونتگاه‌های پایین دست آنها اقدام خواهد شد و از سکنه آنها تقاضای همکاری داریم.

مدرس در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درخصوص مسیرهای آبی، هوایی و زمینی گفت: فرودگاه‌ها براساس واقعیت عینی طبق دستورکار مشخصی عمل می‌کنند و اکنون برنامه‌ای برای توقف پروازها وجود ندارد.

وی ادامه داد: ایمنی مسافران در ترددهای دریایی اصلی‌ترین مولفه بوده و درصورت لزوم نسبت به توقف تردد شناورهای مسافری توسط اداره‌کل بنادر و دریانوردی اقدام می‌شود، همچنین تمام مسیر زمینی بندرخمیر تا بندرجاسک به صورت لحظه‌ای پایش می‌شود و اکنون مشکلی برای تردد وجود ندارد.

امشب سامانه بارش وارد هرمزگان می‌شود

مدیرکل هواشناسی هرمزگان هم که به همراه دبیر ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران هرمزگان در این نشست خبری حضور داشت، گفت: سامانه بارشی که از سمت جنوب وارد هرمزگان می‌شود و احتمال آغاز بارش از ساعت‌های پایانی امشب از بندرجاسک وجود دارد.

سعید رنجبر ادامه داد: بیشترین میزان بارش باران در مناطق مرکزی استان هرمزگان یعنی شهرستان‌های بندرعباس، میناب، سیریک و بندرخمیر می‌بارد که میزان آن قابل ملاحظه و بین تا ۶۰ تا ۱۲۰ میلی متر پیش بینی شده است.

باران قابل ملاحظه‌ای خواهد بارید

وی اضافه کرد: در روزهای جمعه و شنبه دریا وزش باد موجب مواج شدن دریا می‌شود که این همزمان با مدحداکثری رخ می‌دهد و ارتفاع امواج به یک و نیم تا ۲ متر و سرعت وزش باد به ۶۰ کیلومتر در ساعت خواهد رسید.

عضو ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران هرمزگان در پاسخ به سوالی از خبرنگار ایرنا گفت: این استان در سال جاری بیشترین میزان بارندگی‌ها را داشته که ۲۰۷ درصد رشد را نسبت به دوره دراز مدت نشان می‌دهد که این رخداد هرمزگان را در ترسالی قرار داده است.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا